LEARNING METHOD WHILE PLAYING DALAM MENINGKATKAN VERBAL SMART ANAK

Authors

  • Fathor Rozi Universitas Nurul Jadid Probolinggo
  • Siti Muti’atul Habibah Universitas Nurul Jadid Probolinggo

DOI:

https://doi.org/10.52431/murobbi.v7i2.2032

Keywords:

Learning method while playing, Verbal Smart, Universitas Nurul Jadid Probolinggo

Abstract

This study aims to find out how the application of the learning method while playing or also called the learning method while playing in improving verbal smart language and speaking skills in early childhood. This study uses a qualitative approach with a case study type. Data collection techniques in the form of observation, interviews, and documentation. Data analysis techniques are carried out systematically starting with data display, condensation, and drawing conclusions. The results of the field research found that the learning process in which the learning while playing method was applied through role playing, playing flash cards, and singing while playing, was able to improve verbal smart children's language and speaking abilities. because the child will easily absorb, remember and get new vocabulary from the surrounding environment. The implication is that there is a need for an approach used by teachers using other game methods that are able to stimulate the development of language and speech in early childhood to optimize children's verbal smarts.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aini, Nur Amalia, Marniati Kadir, and Masliyana. “Penerapan Metode Bermain Dalam Menstimulasi Kemampuan Sosial.” Jurnal Pendidikan Anak Usia Diniurnal BOCAH : Borneo Early Childhood Education and Humanity Vol 1, no. edisi no 1 (2021): 65–70.

Amalia, Eka Rizki, Amalia Rahmawati, and Salma Farida. “Meningkatkan Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini Dengan Metode Bercerita.” Ikhac 1, no. 1 (2019): 1–12.

Amini, Nur, and Suyadi Suyadi. “Media Kartu Kata Bergambar Dalam Meningkatkan Kemampuan Kosakata Anak Usia Dini.” PAUDIA : Jurnal Penelitian Dalam Bidang Pendidikan Anak Usia Dini 9, no. 2 (2020): 119–29. https://doi.org/10.26877/paudia.v9i2.6702.

Anggraini, Ririn. “Melalui Kegiatan Bermain Dan Bernyanyi Dapat Mengembangkan Bahasa Untuk Anak 5-6 Tahun.” Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini 7, no. 3 (2023): 2939–50. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i3.2922.

Azhima, Idzni, R. Sri Martini Meilanie, and Agung Purwanto. “Penggunaan Media Flashcard Untuk Mengenalkan Matematika Permulaan Pada Anak Usia Dini.” Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini 5, no. 2 (2021): 2008–16. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i2.1091.

Azzahroh, Putri, Rizka Junita Sari, and Rosmawaty Lubis. “Analisis Perkembangan Bahasa Pada Anak Usia Dini Di Wilayah Puskesmas Kunciran Kota Tangerang Tahun 2020.” Journal for Quality in Women’s Health 4, no. 1 (2021): 46–55. https://doi.org/10.30994/jqwh.v4i1.104.

Hayati, Siti Nur, and Khamim Zarkasih Putro. “Bermain Dan Permainan Anak Usia Dini” 4, no. 1 (2021): 52–64.

Kamtini, Kamtini, and Fahmi Agustina Sitompul. “Pengaruh Metode Bernyanyi Terhadap Kemampuan Mengingat Huruf Dan Angka Pada Anak Usia Dini.” Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini 4, no. 1 (2019): 141–45. https://doi.org/10.31004/obsesi.v4i1.295.

Luthfillah, Nuruzahra, Heri Yusuf Muslihin, and Taopik Rahman. “Analisis Pengembangan Bahasa Dan Kognitif Anak Usia Dini Melalui Metode Bernyanyi.” Early Childhood: Jurnal Pendidikan 6, no. 1 (2022): 1–13. https://doi.org/10.35568/earlychildhood.v6i1.2128.

Mardiani, Lili, and Rivda Yetti. “PENERAPAN METODE BERMAIN PERAN DALAM MENGEMBANGKAN BAHASA ANAK USIA DINI” 4, no. 1 (2020): 499–504.

Mubarak, A. Faizul, Fathor Rozi, and Moh. Husin. “Penggunaan Metode Storytelling Dalam Pembelajaran Sebagai Upaya Meningkatkan Keterampilan Berbicara Siswa.” AR-RIAYAH : Jurnal Pendidikan Dasar 6, no. 2 (2022): 183. https://doi.org/10.29240/jpd.v6i2.5520.

Muliyana, and Kautsar Eka Wardhana. “Meningkatan Kemampuan Berbahasa Dengan Bermain Peran Pada Anak Usia Dini” 2, no. 1 (2022): 53–62.

Mulyaningtyas, Rahmawati. “STIMULASI DALAM MEMAKSIMALKN KEMAMPUAN BERBAHASA ANAK USIA DINI” 3, no. 1 (2019): 161–86.

Nur Tanfidiyah, and Ferdian Utama. “Mengembangkan Kecerdasan Linguistik Anak Usia Dini Melalui Metode Cerita.” Golden Age: Jurnal Ilmiah Tumbuh Kembang Anak Usia Dini 4, no. 3 (2019): 9–18. https://doi.org/10.14421/jga.2019.43-02.

Nurliana, Muhammad Yusri Bachtiar, and Ita Rosita Ichsan. “Meningkatkan Kreativitas Anak Melalui Bahan Loose Part Pada Kelompok B TK Aba Kalosi Kab. Enrekang Sulawesi Selatan.” Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Pembelajaran 4, no. 1 (2022): 451–60.

Oktavia, Lidia, Aflatun Muchtar, Ahmad Zainuri, and Ari Sandi. “Metode Pendidikan Anak Dalam Keluarga: Sebuah Perspektif Al-Qur’an Surat Luqman.” AL-WIJDÃN Journal of Islamic Education Studies 5, no. 2 (2020): 148–66. https://doi.org/10.58788/alwijdn.v5i2.458.

Poku, Asraty. “Upaya Meningkatkan Kosa Kata Anak Melalui Metode Bernyanyi Pada Kelompok B Tk Negeri Bakalinga.” Damhil Education Journal 2, no. 1 (2022): 16–20. https://doi.org/10.37905/dej.v2i1.1353.

Pradana, Pascalian Hadi, and Febrina Gerhni. “Penerapan Media Pembelajaran Flash Card Untuk Meningkatkan Perkembangan Bahasa Anak.” Journal of Education and Instruction (JOEAI) 2, no. 1 (2019): 25–31. https://doi.org/10.31539/joeai.v2i1.587.

Prasetiawan, Ahmad Yusuf. “Perkembangan Golden Age Dalam Perspektif Pendidikan Islam.” Terampil : Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar 6, no. 1 (2019): 100–114. https://doi.org/10.24042/terampil.v6i1.3829.

Puspitasari, Venty Indah, and Leny. “Science Project Sebagai Strategi Stimulasi Kemampuan Bicara Pada Speech Delay Anak Usia Dini.” EDUKIDS : Jurnal Inovasi Pendidikan Anak Usia Dini 2, no. 1 (2022): 17–24. https://doi.org/10.51878/edukids.v2i1.993.

Putri, Ninda Islami, and Elise Muryanti. “Persepsi Guru Dalam Mengembangkan Bahasa Anak Melalui Bermain Peran Di Lubuk Alai.” JCE (Journal of Childhood Education) 5, no. 1 (2021): 240. https://doi.org/10.30736/jce.v5i1.559.

Rakiyah Siti. “Strategi Peningkatan Kemampuan Bicara Anak Usia 3 Tahun Melalui Youtube.” KOMUNIKOLOGI: Jurnal Pengembangan Ilmu Komunikasi Dan Sosial 5, no. 1 (2021): 56–66.

Rambe, Anggita Maharani, Tjipto Sumadi, and R Sri Martini Meilani. “Peranan Storytelling Dalam Pengembangan Kemampuan Berbicara Pada Anak Usia 4-5 Tahun” 5, no. 2 (2021): 2134–45. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i2.1121.

Rozi, Fathor, and Firdausiah Firdausiah. “Implementation of Role-Playing Games in Overcoming Introverted Children.” AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan 13, no. 2 (2021): 1394–1402. https://doi.org/10.35445/alishlah.v13i2.629.

Rozi, Fathor, and Tsania Ikrimah. “Penggunaan Media Fruit Cartoon Card Dalam Meningkatkan Kemampuan Kognitif Anak” 7, no. 1 (2023): 62–71.

Ulfa, Noviana Mariatul. “Analisis Media Pembelajaran Flash Card Untuk Anak Usia Dini.” Genius 1, no. 1 (2020): 34–42. https://doi.org/10.35719/gns.v1i1.4.

Wahyuni, Ajeng Sri. “Meningkatkan Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini Dengan Metode Bercerita.” Ikhac 1, no. 1 (2019): 1–12.

Wahyuni, Fitri, and Suci Midsyahri Azizah. “Bermain Dan Belajar Pada Anak Usia Dini.” Al-Adabiya: Jurnal Kebudayaan Dan Keagamaan 15, no. 01 (2020): 161–79. https://doi.org/10.37680/adabiya.v15i01.257.

Wulandari, Anisya, Hazrina Imania, Anisa Nur Fitriah, Yulianti Permata Sari, and Lestari Dwi Fitriani. “Upaya Guru Dalam Mengembangkan Bahasa Melalui Metode Bernyanyi Pada Anak Usia Dini Di TK Sahabat Qur’an.” Islamic Early Childhood Education 7, no. 1 (2022): 84–92.

Downloads

Published

2023-09-07

How to Cite

Rozi, F., & Muti’atul Habibah, S. (2023). LEARNING METHOD WHILE PLAYING DALAM MENINGKATKAN VERBAL SMART ANAK. Muróbbî: Jurnal Ilmu Pendidikan, 7(2), 317–333. https://doi.org/10.52431/murobbi.v7i2.2032

Issue

Section

Artikel