CONVERSATIONAL METHOD PADA PEMBELAJARAN KETERAMPILAN BERBICARA BAHASA ARAB
DOI:
https://doi.org/10.52431/murobbi.v4i2.289Keywords:
Conversational Method, Speaking Arabic, ArabicAbstract
Speaking Arabic skills are language skills that must be possessed by students in order to develop foreign language skills, in this case especially Arabic. In relation to teaching Arabic, one method that can be used to improve students' speaking skills is the Conversational Method. The Conversation Method is a way of presenting Arabic learning material through conversation or dialogue, both between students and between students and teachers, as well as to add to the vocabulary of Arabic. This paper focuses on the application of the Conversational Method in learning Arabic speaking skills, the students' Arabic speaking skills as well as the inhibiting and supporting factors of the application of the Conversational Method in learning Arabic speaking skills of students. The results of this study are that the application of the conversational method in learning Arabic speaking skills for students of MIN Bendunganjati is through three stages, namely the preliminary stage, the implementation stage in the form of simple conversations between students and teachers and students and students. and the evaluation stage. In general, MIN Bendunganjati students are able to speak Arabic, this is evidenced by the activeness and enthusiasm of students in communicating Arabic in class. As for the inhibiting factors in the application of the conversational method, namely: Lack of basic Arabic skills possessed by students due to differences in their potential and abilities. While the supporting factors are: school environment, facilities/infrastructure and the role of teachers.
Downloads
References
Anshor, Ahmad Muhtadi, 2009. Pengajaran Bahasa Arab Media dan Metode-metodenya. Yogyakarta: Teras.
Arsyad, Azhar, 2010. Bahasa Arab dan Metode Pengajarannya. Yogyakarta: Pustaka Belajar.
Djamarah, Syaiful Bahri, 2005. Guru Dan Anak Didik. Jakarta: Rineka Cipta,
Hamalik, Oemar, 2010. Psikologi Belajar dan Mengajar, Bandung: Sinar Baru Algesindo.
Hermawan, Acep, 2009. Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Izzan, Ahmad, 2009. Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab. Bandung: Humaniora.
Iskandarwassid, dkk, 2008. Strategi Pembelajaran Bahasa. Bandung: PT Rosdakarya.
Makruf, Imam, 2009. Strategi Pembelajaran Bahasa Arab Aktif. Jakarta: Need’s Press.
Ma’mur Asamani, Jamal, 2009. Tips Menjadi Guru Inspiratif, Kreatif dan Inovatif, Yogyakarta: Diva.
Mohammad, Nurdin dan Hamzah, 2011. Belajar Dengan Pendekatan PAIKEM. Jakarta: Bumi Aksara.
Moleong, Lexy J, 2006. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Mustofa, Saiful, 2011. Strategi Pembelajaran Bahasa. Malang: UIN Maliki Press.
Nuha, Ulin, 2012. Metodologi Super Efektif Pembelajaran Bahasa Arab. Yogyakarta: Diva Press.
Rosyidi, Abd.Wahab, dan Ni’mah, Mamlu’atun, 2011. Memahami Konsep Dasar Pembelajaran Bahasa Arab. Malang: UIN-Maliki Press.
Slameto, 2002, Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya, Bandung:Rineka Cipta
Tarigan, Henry Guntur, 2008. Berbicara Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa, Bandung: Percetakan Angkasa.
Uzer Usman, Moh, 2008. Menjadi Guru Profesional, Bandung: Rosdakarya.
Wa Muna, 2011. Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab Teori dan Aplikasi. Yogyakarta: Teras.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Pemberitahuan Hak Cipta
- Seluruh materi yang terdapat dalam situs ini dilindungi oleh undang-undang. Dilarang mengutip sebagian atau seluruh isi situs web ini untuk keperluan komersil tanpa persetujuan dewan penyunting jurnal ini.
- Apabila anda menemukan satu atau beberapa artikel yang terdapat dalam Murobbi: Jurnal Ilmu Pendidikan yang melanggar atau berpotensi melanggar hak cipta yang anda miliki, silahkan laporkan kepada kami, melalui email pada CONTACT.
- Aspek legal formal terhadap akses setiap informasi dan artikel yang tercantum dalam situs jurnal ini mengacu pada ketentuan lisensi Creative Commons Attribution.
- Semua Informasi yang terdapat di Murobbi: Jurnal Ilmu Pendidikan bersifat akademik. Murobbi: Jurnal Ilmu Pendidikan tidak bertanggung jawab terhadap kerugian yang terjadi karana penyalah gunaan informasi dari situs ini.