Konsep Metode Pembelajaran Ibn Khaldun dalam Pengajaran Bahasa Arab
DOI:
https://doi.org/10.52431/murobbi.v2i1.125Keywords:
Concept of Learning Method, Ibn Khaldun, Arabic Language TeachingAbstract
Ibn Khaldun's thoughts on Islamic education, especially the teaching of language as stated in the book of muqoddimah ibn khaldun, is still up to date until today. In his book Ibn muqoddimah ibn khaldun explains the malakah and tadrîj theories in which Ibn Khaldun targets the achievement of malakah and tadrîj. According to Ibn Khaldun, it is a discipline that develops expertise. Expertise can only be obtained by repetition of acts that make an impression in the brain so it becomes a habit. Ibn Khaldun said that the first thing that should be considered by an educator is the psychological condition of the child, and more importantly the educator must know the level of ability (intellect) and maturity of learners, Ibn Khaldun emphasized the application of educational methods should be gradually in accordance with the development of intellectual work with the reason that a child develops step by step and little by little in all aspects of the jasmaniyah and aqliyah as a whole. Thus, the concept of Ibn Khaldun’s method of learning is very relevant to be applied in the teaching of Arabic, because it is in harmony with theories of psychology and linguistics.
Downloads
References
Effendy, Ahmad Fuad. Metodologi Pengajaran Bahasa Arab. Malang: Misykat, 2004.
Fachrurrozi, Aziz dan Erta Mahyudin. Pembelajaran Bahasa Asing Tradisional & Kontemporer. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada, 2016.
Iqbal, Abu Muhammad. Pemikiran Pendidikan Islam: Gagasan-gagasan Besar Para Ilmuwan Muslim. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2015.
Muhajir, Noeng. Pemahaman Tasomoni. Jakarta: Departement Pendidikan dan Kebudayaan RI, 1984.
Rosenthal, Frans, dkk. The Muqaddimah, an Introduction to History. New Rork: Stratford Inc, 1945.
Susanto, A. Pemikiran Pendidikan Islam. Jakarta: Sinar Grafika Offset, 2009.
Thaha, Ahmadie. Muqaddimah Ibn Khaldun. Jakarta: Pustaka Firdaus, 2014.
Ushaili (el), Abdul Aziz bin Ibrahim. Psikolinguistik Pembelajaran Bahasa Arab. Bandung: Khumaniora, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Pemberitahuan Hak Cipta
- Seluruh materi yang terdapat dalam situs ini dilindungi oleh undang-undang. Dilarang mengutip sebagian atau seluruh isi situs web ini untuk keperluan komersil tanpa persetujuan dewan penyunting jurnal ini.
- Apabila anda menemukan satu atau beberapa artikel yang terdapat dalam Murobbi: Jurnal Ilmu Pendidikan yang melanggar atau berpotensi melanggar hak cipta yang anda miliki, silahkan laporkan kepada kami, melalui email pada CONTACT.
- Aspek legal formal terhadap akses setiap informasi dan artikel yang tercantum dalam situs jurnal ini mengacu pada ketentuan lisensi Creative Commons Attribution.
- Semua Informasi yang terdapat di Murobbi: Jurnal Ilmu Pendidikan bersifat akademik. Murobbi: Jurnal Ilmu Pendidikan tidak bertanggung jawab terhadap kerugian yang terjadi karana penyalah gunaan informasi dari situs ini.