Penerapan Metode Amtsilati Dalam Penguasaan Kitab Kuning Di Pesantren Putri Al- Amanah Tambakberas Jombang
DOI:
https://doi.org/10.52431/murobbi.v2i2.175Keywords:
metode amtsilati, penguasaan kitab kuningAbstract
Islamic boarding schools will not be separated from the mastery of the yellow book. To understand it, a method is needed, one of which is amtsilati. This study aims to determine the application of the method, the level of reading ability, and the constraints of the application of the amtsilati method in improving the ability to read the yellow book at the Al-Amanah Bahrul Ulum Islamic Boarding School. This research is a qualitative research. The data sources of this study are primary data & secondary data obtained from the Al-Amanah Bahrul Ulum Islamic boarding school. Data collection techniques used in this study were observation, interview and documentation. The data analysis used in this study is descriptive analysis, interpreting important data and then drawing conclusions from the results of understanding. The results of this study indicate that. First: The application of the amtsilati method in the study of the yellow book in the Al-Amanah Bahrul Ulum Islamic Boarding School includes: a) the process of implementing the dialogue method through certain steps and b) the book of amtsilati as a guidebook for mastering the yellow book. Second: The level of ability to read the yellow book at Al-Amanah Bahrul Ulum Islamic Boarding School includes: a) Santri begin to read yellow books skillfully, b) Know qowaid gradually, and c) Mastering Mufrodat. Third: Obstacles to the application of the amtsilati method in the Al-Amanah Bahrul Ulum Islamic Boarding School include: a) the educational background of santri, b) santri with low language skills, c) lack of support and participation, d) lack of vocabulary, e) environmental and residential factors f) inefficient time.
Downloads
References
Suyoto, Pondok dan Pembaharuan. (Jakarta: LP3ES. 1988)
Ismail, Asep Usmani Menguak yang Gaib Khazanah Bahasa arab (Jakarta: Hikmah,2001)
Raharjo, M. Dawan. Pesantren dan Pembaharuan (Jakarta: LP3ES, 1988)
Shaleh, Abd. Raciman dkk, Pedoman Pondok Pesantren (Pelita, Departemen Agama RI, 1982)
Dloni, Silfiyah. Studi Pembelajaran Muhadtsah Kelas I Madrasah Tsanawiyah Putri Pondok Pesantren Maskumambang Dukun Gresik, (Skripsi, Jurusan Pendidikan Bahasa Arab Fakultas Tarbiyah UIN Sunan Kalijaga 2006)
Ahmad, Muhammad Abd. al-Qadir (1980:135) dalam Dedeng Rosyidin, Metodik Khusus Pengajaran Bahasa Arab: Membaca, Ta’bir, Berbicara, Menulis, Imla, Nahwu, Insya, dan Khath. (Pimpinan Pusat Persatuan Islam Bidang Tarbiyah Bidang Garapan Pendidikan Dasar Dan Menenga 2006/2007).
Mafaza Guru Harus Terampil Mengajar _ Kumpulan Resensi Buku.htm (Resensimu, Resensiku, Resensi Kita, 3 Desember 2014). Resensi buku Mardono dan Idris, Strategi, Metode, dan Teknik Mengajar., Menciptakan Keterampilan Mengajar yang Efektif dan Edukatif (Ar-Ruzz Media: 2014).
Tarigan, Henry Guntur. Pengajaran Kosa Kata, (Bandung: Angkasa, 1986),
Kamiluddin, Problematika Pembelajaran muhadatsah Madrasah Muallimin Mhammadiyah, Yogjakarta, 2008
Djamarah, Syaiful Bahri, dan Aswan Zain, Strategi Belajar Mengajar, (Jakarta: Rineka Cipta, . 2006)
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Pemberitahuan Hak Cipta
- Seluruh materi yang terdapat dalam situs ini dilindungi oleh undang-undang. Dilarang mengutip sebagian atau seluruh isi situs web ini untuk keperluan komersil tanpa persetujuan dewan penyunting jurnal ini.
- Apabila anda menemukan satu atau beberapa artikel yang terdapat dalam Murobbi: Jurnal Ilmu Pendidikan yang melanggar atau berpotensi melanggar hak cipta yang anda miliki, silahkan laporkan kepada kami, melalui email pada CONTACT.
- Aspek legal formal terhadap akses setiap informasi dan artikel yang tercantum dalam situs jurnal ini mengacu pada ketentuan lisensi Creative Commons Attribution.
- Semua Informasi yang terdapat di Murobbi: Jurnal Ilmu Pendidikan bersifat akademik. Murobbi: Jurnal Ilmu Pendidikan tidak bertanggung jawab terhadap kerugian yang terjadi karana penyalah gunaan informasi dari situs ini.