Taman Pendidikan Al-Qur`An Ibu Rumah Tangga Al-Muhibbin Tambakberas Jombang Perspektif Kepemimpinan Transfomasional
Keywords:
Taman Pendidikan Al-Quran, Perspektif Kepemimpinan TransfomasionalAbstract
ABSTRAK
Belajar memahami al Qur’an tidak berhenti pada masa kanak-kanak. Namun usia lanjut pun masih menanggung beban kewajiban untuk belajar. Taman Pendidikan Al-Qur'an (TPQ) Al-Muhibbin sebagai lembaga pendidikan nonformal yang dipimpin oleh Ibu Nyai Hj. Muhimmah Falasifah, dengan fokus pada kepemimpinan transformasional. Metode penelitian yang digunakan adalah pendekatan kualitatif fenomenologis dengan teknik pengumpulan data berupa wawancara, observasi, dan dokumentasi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa kepemimpinan Ibu Nyai Hj. Muhimmah Falasifah memberikan pengaruh positif signifikan terhadap TPQ, termasuk majelis ta'lim, dengan mendorong ibu-ibu untuk aktif dalam kegiatan keagamaan dan meningkatkan prestasi. Kepemimpinan ini ditandai oleh sifat karismatik, kemampuan untuk menginspirasi dan memotivasi, serta perhatian yang diberikan pada setiap individu. Meskipun demikian, beberapa tantangan masih ada, seperti penolakan terhadap program-program tertentu, yang mungkin disebabkan oleh faktor kondisional atau ketakutan. Selain itu, peran KH Moh. Idris Djamaluddin sebagai suami dan pelindung dalam struktur TPQ juga sangat berpengaruh, memberikan dukungan materiil dan moril bagi aktivitas pendidikan dan dakwah yang dilakukan oleh Ibu Nyai Hj. Muhimmah Falasifah. Dengan demikian, perjuangan mereka mencerminkan sebuah keluarga yang sukses dalam mengembangkan pendidikan agama dan Al-Qur'an di masyarakat.
Kata Kunci: Taman Pendidikan Al-Quran, Perspektif Kepemimpinan Transfomasional
ABSTRACT
Learning to understand the Qur'an does not stop in childhood. However, even older people still bear the burden of the obligation to study. Al-Muhibbin Al-Qur'an Education Park (TPQ) is a non-formal educational institution led by Mrs. Nyai Hj. Muhimmah Falasifah, with a focus on transformational leadership. The research method used is a qualitative phenomenological approach with data collection techniques in the form of interviews, observation and documentation. The research results show that the leadership of Mrs. Nyai Hj. Muhimmah Falasifah had a significant positive influence on TPQ, including the ta'lim assembly, by encouraging mothers to be active in religious activities and improving their achievements. This leadership is characterized by charismatic nature, the ability to inspire and motivate, and the attention given to each individual. However, some challenges remain, such as resistance to certain programs, which may be caused by conditional factors or fear. Apart from that, the role of KH Moh. Idris Djamaluddin as husband and protector in the TPQ structure was also very influential, providing material and moral support for the educational and da'wah activities carried out by Mrs. Nyai Hj. Muhimmah Falasifah. Thus, their struggle reflects a family that is successful in developing religious education and the Koran in society.Keywords: Al-Quran Education Park, Transformational Leadership Perspective
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Hamba Allah, Zainur Arifin, Tio Ari Laksono
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Manajeria have CC-BY-SA or an equivalent license as the optimal license for the publication, distribution, use, and reuse of scholarly work.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.