Pembelajaran Bahasa Arab melalui Pendekatan Komunikatif; Studi Kasus di Pondok Pesantren al-Munawaroh Ngemplak Ngudirejo Diwek Jombang
DOI:
https://doi.org/10.52431/tafaqquh.v4i1.55Keywords:
Learning Arabic language, Communicative ApproachAbstract
Arabic capability is an ability which should be mastered by students who follow learning Arabic. Because in learning Arabic, there are four skills that must be mastered by students, among others listening skills, speaking skills, reading skills and writing skills. This four skills is a series of language skills are inseparable from one with another. Of the four skills are an indicator of the success of learning Arabic must not be separated from the appropriate learning methods. Because with the right approach four mahârah above can be mastered by students. From this statement, the author conducted research in Islamic boarding school Al-Munawaroh Ngemplak Ngudirejo Diwek Jombang with a focus on Implementation and factor. With descriptive qualitative method is concluded; this Islamic boarding school is successfully practiced in Arabic as the language of daily communication, one of the many Islamic boarding school in Jombang to realize learning Arabic completely through the communicative approach, these are points that must be considered for can be used as a model by institutions other in enhancing learning potential, especially in learning Arabic.
Downloads
References
Arikunto, Suharsimi. Prosedur Penelitian suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: Rineka Cipta, 2006.
Effendi, Ahmad Fuad. Metodologi Pengajaran Bahasa Arab. Malang: Misykat, 2005.
Fahrurrozi Aziz dan Mahyudi Erta. Pembelajaran Bahasa Asing. Jakarta Timur: Bania Publishing, 2010.
Hamid, Abdul. Mengukur Kemampuan Bahasa Arab. Malang: UIN Malang Press, 2010.
___________. Pembelajaran Bahasa Arab. Malang: UIN Malang Press., 2008.
Harist, Abdul. Cepat Bercakap dengan Bahasa Arab. Malang: UMM Press, 2009.
Hâsyimi (al), ’Abid Taufîq. Al-Muwajah al-‘Alamî, Kairo: Mu’assasah al-Risâlah, t.t.
Hermawan, Acep. Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab. Bandung: PT.Remaja Rosdakarya., 2011.
Izzan, Ahmad. Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab. Bandung: Humaniora, 2009. Cet. III.
Khulî (al), M. ‘Alî. ‘Ilm al-Lughah. Amman: Dâr al-Falâh, 1993.
Maḥmûd Rusydi Khâtịr dan Musṭhâfâ Ruslan. Ta’lîm al-Lhughah al-‘Arabiyah wa al-Tarbiyah al-Islâmiyah. Dâr al-Thaqafah, 2000.
Mahsun. Metode Penelitian Bahasa; Tahapan Strategi, Metode, dan Tekniknya. Jakarta: PT. RajaGrafindo Persada, 2007.
Muhbib, Abdul Wahab. Epistemologi dan Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab. Jakarta: Jakarta Press, 2008.
Mujib, Fathul. Rekonstruksi Pendidikan Bahasa Arab. Yogyakarta: Pedagogia, 2010.
Rakabî (al), Judâd. Ṭuruq al-Tadrîsî al-Lughah al-‘Arabiyah. Dâr al-Fikr, t.t.
Setiyadi, Ag. Bambang. Metode Penelitian untuk Pengajaran Bahasa Asing. Yogyakarta: Graha Ilmu, 2006.
Sugiono. Metode Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif . Bandung: Al-Fabet, 2008.
Syakur, Nazri. Revolusi Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab. Pedagogia: Yogyakarta, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Pemberitahuan Hak Cipta
- Seluruh materi yang terdapat dalam situs ini dilindungi oleh undang-undang. Dilarang mengutip sebagian atau seluruh isi situs web ini untuk keperluan komersil tanpa persetujuan dewan penyunting jurnal ini.
- Apabila anda menemukan satu atau beberapa artikel yang terdapat dalam Tafaqquh: Jurnal penelitian dan kajian Keislaman yang melanggar atau berpotensi melanggar hak cipta yang anda miliki, silahkan laporkan kepada kami, melalui email pada CONTACT.
- Aspek legal formal terhadap akses setiap informasi dan artikel yang tercantum dalam situs jurnal ini mengacu pada ketentuan lisensi Creative Commons Attribution-ShareAlike (CC BY-SA).
- Semua Informasi yang terdapat di Tafaqquh: Jurnal penelitian dan kajian Keislaman bersifat akademik. Tafaqquh: Jurnal penelitian dan kajian Keislaman tidak bertanggung jawab terhadap kerugian yang terjadi karana penyalah gunaan informasi dari situs ini.