Telaah Kritis Dinamika Ortopedagogik
DOI:
https://doi.org/10.52431/murobbi.v2i2.145Keywords:
Orthopedicagogics, Dynamics, DevelopmentAbstract
Orthopedagogics are often divided into two types, general orthopedagogics with regard to education for exceptional children in general, while special orthopedagogics regarding education for each type of child is extraordinary. Orthopedicagogics provide educational services as well as ordinary educational goals, but of course with some adjustments according to the abilities of extraordinary children. Objectives that are beyond the child's ability need not be conveyed. Orthopedagogic education as a science that has a very broad scope, because in it there are many aspects or parties that are involved either directly or indirectly. Likewise orthopedagogics in which education has the same scope, only all aspects of the scope are adjusted to the needs of orthopedagogic students. The development of community attitudes towards children with special needs is divided into four phases of development, phases of neglect, the phase of protection, the phase of education, and the phase of self-development for children with special needs. Children with special needs have the tendency to give up easily when they feel they cannot or cannot survive so that they are in an inferior position. Therefore, education has an important role to overcome inferiority, build the ability to adapt, have skills and not have dependence on others.
Downloads
References
Amalia, Shaoran. Pendidikan Anak Luar Biasa. Bandung: Pt. Revika Aditama, 2012
Bethayana, Rahajeng Berlianingtyas. Deskripsi Karakteristik Anak Berkebutuhan Khusus (Abk)
Cahyani, Rizky Amalia. Skripsi Penerimaan Diri Ibu Dengan Anak Berkebutuhan Khusus Di Mojokerto. Uin Malang: 2015
Casmini, Mimin. “Ortopedagogik Umum” Diklat Kuliah Jurusan Pendidikan Luar Biasa Fakultas Ilmu Pendidikan Institut Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Bandung. Bandung: 1992.
Delphie, Bandi. Pembelajaran Anak Berkebutuhan Khusus Dalam Setting Pendidikan Inklusi. Bandung: Pt. Refika Aditama, 2006
Di Sekolah Inklusi. Yogyakarta: Universitas Islam Indonesia Yogyakarta, 2007
Eva, Nur. “Psikologi Pendidikan Abk.” Skripsi. Semarang; Fakultas Pendidikan Psikologi (Fppsi) Universitas Negeri Malang (UM)
Iswari, Mega. Kecakapan Hidup bagi Anak Berkebutuhan Khusus. Padang: UNP Press, 2008
Khotimah, Nuria. Artikel Penerimaan Ibu Yang Memilki Anak Tunarungu. Jakarta: Universitas Gunadarma, 2010
Rakhmat, Alfan Noor. Trik Berkomunikasi Efektif Dengan Anak Berkebutuhan Khusus. Yogyakarta: Familia, 2013
Sujarwo, Djadja Raharja, Pengantar Pendidikan Luar Biasa (Ortopedagogik). Yogyakarta: UD.Mapan, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Pemberitahuan Hak Cipta
- Seluruh materi yang terdapat dalam situs ini dilindungi oleh undang-undang. Dilarang mengutip sebagian atau seluruh isi situs web ini untuk keperluan komersil tanpa persetujuan dewan penyunting jurnal ini.
- Apabila anda menemukan satu atau beberapa artikel yang terdapat dalam Murobbi: Jurnal Ilmu Pendidikan yang melanggar atau berpotensi melanggar hak cipta yang anda miliki, silahkan laporkan kepada kami, melalui email pada CONTACT.
- Aspek legal formal terhadap akses setiap informasi dan artikel yang tercantum dalam situs jurnal ini mengacu pada ketentuan lisensi Creative Commons Attribution.
- Semua Informasi yang terdapat di Murobbi: Jurnal Ilmu Pendidikan bersifat akademik. Murobbi: Jurnal Ilmu Pendidikan tidak bertanggung jawab terhadap kerugian yang terjadi karana penyalah gunaan informasi dari situs ini.