PENGEMBANGAN MEDIA EVALUASI PEMBELAJARAN BERBASIS GAME INTERNET EDUCANDY SEBAGAI SARANA PEMBELAJARAN DARING

Authors

  • Miftahul Mufid Universitas Nahdlatul Ulama Sunan Giri
  • Ahmad Farid Utsman Universitas Nahdlatul Ulama Sunan Giri

DOI:

https://doi.org/10.52431/murobbi.v6i2.952

Keywords:

Development, Learning Evaluation Media, Educandy, online

Abstract

In the era of the pandemic, schools are required to carry out online learning. This resulted in the development of an online-based Arabic learning evaluation to be made. The purpose of this research is to develop an online-based learning evaluation media using the educandy platform and test it on class X MA Sunatunnut Senori Tuban students. This research uses the Borg and Gall R&D method. The research shows the results that the average score from the aspects of usability, display, interactive and learning shows the results of 3.25% this value is in the good category so it can be concluded that this Arabic learning evaluation media can be used as online media and is able to provide benefits. to class X MA Sunatunnur Senori Tuban as an independent learning medium.

Downloads

Download data is not yet available.

References

al-Naqah, M. K. (1985). Ta’lim al-Lugho al-Arobiyah li al-Natiqin bi Lughot Uhro. Makkah : Jami'ah Umul Qura.

Arsendy, S. (2020). Riset dampak COVID-19: potret gap akses online ‘Belajar dari Rumah’ dari 4 provinsi. Jakarta: The Conversation.

Ashif Zafi. (2021). EFEKTIFITAS PLATFORM QUIZIZZ SEBAGAI MEDIA EVALUASI PEMBELAJARAN AKIDAH AKHLAK DI MAN 1 KUDUS. Murobbi: Jurnal Ilmu Pendidikan 5, no. 2

Baiq Tuhfatul Unsi, (2020) PEMBELAJARAN MUFRADAT BAHASA ARAB MELALUI PENERAPAN METODE DRILL. Muróbbî: Jurnal Ilmu Pendidikan, Vol.4, No.1,

Burhan Qomarudin, (2015) Esenssi Pengembangan Pembelajaran. Yogyakarta: Deepublish.

Costikyan, G. (2013). Uncertainty In Games, The MIT Press. Cambridge.

Dwi Purwati, A. N. (2018). PENGEMBANGAN MEDIA EVALUASI PEMBELAJARAN SEJARAH. Istoria : Jurnal Pendidikan.

Hamdani Ihsan dkk, (2007) Filsafat Pendidikan Islam. Cet. III. Pustaka Setia Bandung.

Idrus L, (2019) Evaluasi Dalam Proses Pembelajaran, ADARA: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam Vol 9, No.2

M. Ngalim Purwanto, (2005) Ilmu Pendidikan Teoritis dan Praktis. Cet. I; Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Mustofa, M.I. , Chodzirin M., & Sayekti, (2018) Formulasi Model Perkuliahan Daring Sebagai Upaya Menekan Disparitas Kualitas Perguruan Tinggi. Journal of Information Technology, Vol 1, No.1.

Nurdyansyah & Widodo A, (2015) Inovasi Teknologi Pembelajaran. Sidoarjo: Nizamia Learning Ceter.

Nursaptani, A. W. (2020). Problematika Pembelajaran Daring. Surabaya: ELSE (Elementary School Education Jurnal) Volume 4, Nomor 2, 2020.

Prensky, M. (2012). From Digital Natives to Digital Wisdom. New York.

Qomarudin, B. d. (2015). Esensi Pengembangan Pembelajaran. Yogyakarta: Deepublish.

Rahman, Y. I. (2020). ADAPTASI GURU DALAM IMPLEMENTASI PEMBELAJARAN DARING DI ERA PANDEMI COVID 19. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP Vol. 3, No.1, 2020.

Ramadani. (2020, April). (Harian Nasional) Dipetik Agustus 27, 2020, dari Belajar Dari Rumah Tanpa Terbebani: http://www.harnas.co/2020/04/12/belajar-dari-rumah-tanpa-terbebani

Sa’ud (2020). Inovasi Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Setemen, K. (2010). PENGEMBANGAN EVALUASI PEMBELAJARAN ONLINE. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran Universitas Pendidikan Ganesha.

Sugiono. (2012). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Tarigan. (2003). Berbicara Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa

Downloads

Published

2022-09-03

How to Cite

Mufid, M., & Utsman, A. F. (2022). PENGEMBANGAN MEDIA EVALUASI PEMBELAJARAN BERBASIS GAME INTERNET EDUCANDY SEBAGAI SARANA PEMBELAJARAN DARING. Muróbbî: Jurnal Ilmu Pendidikan, 6(2), 251–265. https://doi.org/10.52431/murobbi.v6i2.952

Issue

Section

Artikel