KONSTRUKSI EPISTEMOLOGI PENDIDIKAN ANAK PRENATAL MENURUT ISLAM
DOI:
https://doi.org/10.52431/murobbi.v6i2.1034Keywords:
Islamic Education, Epistemological Construction, Prenatal ChildrenAbstract
Prenatal education has been developed by many Western scientists who are oriented to the development of physical qualities and intellectual intelligence. In fact, in Islam, prenatal education has also been recognized with a broader orientation to reach children's mental and spiritual problems. The research problem focuses on: First, how does Islamic education conceptualize prenatal child education? Second, how is the epistemological construction of prenatal education in Islam? The method used is qualitative by utilizing library documents as a source of data. The approach used is descriptive-analytical. The conclusions in this study are: First, prenatal education has strong religious roots and foundations. The materials, methods, and goals of prenatal education in Islam have a different character from what exists in the Western world. Second, the epistemological construction of prenatal education in Islam is based on and sourced from transcendental texts (al-Qur'an and Hadith). Prenatal education according to Islam is essentially an education of the natural potential inherent in children from the beginning of their lives. In addition, the measure of truth in the education of prenatal children is observed to be in accordance with three theories of truth in philosophy, namely correspondence, coherence, and pragmatism.
Downloads
References
Abd. Rahmat Syakur. Konsep Islam Tentang Pendidikan Pranatal. Jakarta: Diadit Media, 2006.
Abdul Ghofur. Pendidikan Anak Prenatal Dalam Persepektif Islam. Madiun: CV. Jaya Star Nine, 2019.
Andiyanto, Tri. “Konsep Pendidikan Pranatal, Postnatal, Dan Pendidikan Sepanjang Hayat.” Elementary: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar 4, no. 1 Juli-Desember (2018): 195–203. https://doi.org/10.32332/elementary.v4i2.1236.
Chaeruddin B., Chaeruddin B. “Pendidikan Agama Islam Dalam Kandungan: Tinjauan Dari Aspek Metodologi.” Lentera Pendidikan?: Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan 18, no. 2 Desember (2015): 141–51. https://doi.org/10.24252/lp.2015v18n2a1.
F. Rene vaan de Carr dan Marc Lehrer. While You’re Expecting Your Own Prenatal Classroom, Terj. Alwiyah Abdurrahman, Cara Baru Mendidik Sejak Dalam Kandungan. Bandung: Kaifa, 2008.
Iswah Adriana. “Neloni, Mitoni Atau Tingkeban: Perpaduan Antara Tradisi Jawa Dan Ritualitas Masyarakat Muslim.” Karsa 19, no. 2 (2011).
Karim, Abdul. “Makna Kematian Dalam Perspektif Tasawuf.” Esoterik: Jurnal Akhlak Dan Tasawuf 1, no. 1 (2015): 21–46.
Mansur, Syafi’in. “Kematian Menurut Para Filosof.” ALQALAM 29, no. 2 (August 31, 2012). https://doi.org/10.32678/alqalam.v29i2.1405.
Moch. Nurcholis. “Fikih Maqasid Dalam Fatwa Majelis Ulama Indonesia Tentang Penggunaan Vaksin Covid-19 Produk Astrazeneca.” Tribakti: Jurnal Pemikiran Keislaman 32, no. 2 (July 31, 2021). https://doi.org/10.33367/tribakti.v32i2.1741.
Nikmatur Rohmah. Pendidikan Prenatal Upaya Promosi Kesehatan Bagi Ibu Hamil. Depok: Gramata Publishing, 2010.
Nini Aryani. “Konsep Pendidikan Anak Usia Dini Dalam Perspektif Pendidikan Islam.” Potensia: Jurnal Kependidikan Islam 1, no. 2 Juli-Desember (2015): 213–27.
Nurcholis, Moch. “Integrasi Islam Dan Sains: Sebuah Telaah Epistemologi.” FALASIFA: Jurnal Studi Keislaman 12, no. 1 (2021): 116–34. https://doi.org/10.36835/falasifa.v12i1.461.
Siraj, Fuad Mahbub. “Tasauf Dan Kosmologi.” Ilmu Ushuluddin 2, no. 1 (2014): 53–68.
Stischer, Stefen. Metode Analisis Teks & Wacana. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2009.
Sugiyono. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif Dan R & D. Bandung: Alfabeta, 2008.
Syam, Junaidi. “Struktur Waktu Religius Dalam Kebudayaan Melayu Sungai Rokan.” Jurnal Sosiologi Agama 6, no. 1 (2014).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Faizah Nur Rahmah, Khoirul Umam
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Pemberitahuan Hak Cipta
- Seluruh materi yang terdapat dalam situs ini dilindungi oleh undang-undang. Dilarang mengutip sebagian atau seluruh isi situs web ini untuk keperluan komersil tanpa persetujuan dewan penyunting jurnal ini.
- Apabila anda menemukan satu atau beberapa artikel yang terdapat dalam Murobbi: Jurnal Ilmu Pendidikan yang melanggar atau berpotensi melanggar hak cipta yang anda miliki, silahkan laporkan kepada kami, melalui email pada CONTACT.
- Aspek legal formal terhadap akses setiap informasi dan artikel yang tercantum dalam situs jurnal ini mengacu pada ketentuan lisensi Creative Commons Attribution.
- Semua Informasi yang terdapat di Murobbi: Jurnal Ilmu Pendidikan bersifat akademik. Murobbi: Jurnal Ilmu Pendidikan tidak bertanggung jawab terhadap kerugian yang terjadi karana penyalah gunaan informasi dari situs ini.