IMPLEMENTASI METODE IQRO’ DALAM MENGATASI MASALAH KESULITAN MEMBACA AL-QUR’AN SISWA MTS NU TMI PUJON KABUPATEN MALANG
DOI:
https://doi.org/10.52431/murobbi.v6i2.928Keywords:
Al-Qur’an, Iqro’ Method, Difficulty Reading Al-Qur’anAbstract
The Qur’an is a way of life for every Muslim, where the Qur’an is the source of all knowledge. Al-Qur’an has a language that is different from everyday language, because of it, the process of learning the Qur’an from an early age is very necessary to be able to read the Qur’an well and correctly. However, today there are still many children have not been able to read the Qur’an well, because many people are more concerned with general science than the science of the Qur’an.This study aims to find out the implementation of the Iqro’ method to solving problem the difficulty of reading al-Qur’an students of MTs NU TMI Pujon. This research use descriptive qualitative approach with a case study. Data collection techniques used were observation, interviews, and documentation.The results showed that 1) Difficulties in reading al-Qur’an students include: difficulty in pronouncing letters according to their makhorijul huruf, short lengths of reading, upside down in mentioning hijaiyah letters, and not being able to read conjunctions. 2) The implementation of the iqro method 'that is just before the Teaching and Learning Activity starts precisely at 06:30 to 07:00. 3) Obstacles experienced by the process of implementing the iqro method are a lack of teaching staff (so assisted by a some of students to help the implementation of the iqro method) and lack of time.
Downloads
References
Agus Supriyono. 2011. Cooperative Learning Teori & Aplikasinya, Yogyakarta: Pustaka Belajar
As’ad Humam, Buku Iqro’ Cara Cepat Belajar Membaca al-Qur’an, edisi revisi 2000, sampul belakang
Hadari Nawawi dan Murni Martini. 1996. Penelitian Terapan. Yogyakarta: Gajahmada University Press. Digilib.unila.ac.id
Harun, Maidir dan Dasrizal. 2008. Kemampuan membaca dan menulis al-Qur’an pada siswa SMA (Studi kausal komperatif di lima belas propinsi). Jakarta: Pulitbang Lektur Keagamaan.
Kusuma, Yuanda. 2018. Model-Model Perkembangan Pembelajaran BTQ di TPA/TPQ di Indonesia. 5(1):51-52
Ma’mun, Muhammad Aman. 2018. Kajian Pembelajaran Baca Tulis al-Qur’an, Annaba: Jurnal Pendidikan Islam. 4(1):58
Putra, Nusa. 2013. Penelitian Kualitatif IPS. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Srijatin. 2017. Implementasi pembelajaran BTQ dengan metode Iqro’ pada anak usia dini di RA Perwanida Slawi Kabupaten Tegal, UIN Walisongo Semarang. 11(1):33-35
Lembar Penilaian Bimbingan Iqro’di MTs NU TMI Pujon Kabupaten Malang
Arsip File yang ada di Tata Usaha (TU) MTs NU TMI Pujon Kabupaten Malang
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Nurrohmatul Fidhyah, Arna Ulinnuha, Rachmad Arif Ma'ruf
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Pemberitahuan Hak Cipta
- Seluruh materi yang terdapat dalam situs ini dilindungi oleh undang-undang. Dilarang mengutip sebagian atau seluruh isi situs web ini untuk keperluan komersil tanpa persetujuan dewan penyunting jurnal ini.
- Apabila anda menemukan satu atau beberapa artikel yang terdapat dalam Murobbi: Jurnal Ilmu Pendidikan yang melanggar atau berpotensi melanggar hak cipta yang anda miliki, silahkan laporkan kepada kami, melalui email pada CONTACT.
- Aspek legal formal terhadap akses setiap informasi dan artikel yang tercantum dalam situs jurnal ini mengacu pada ketentuan lisensi Creative Commons Attribution.
- Semua Informasi yang terdapat di Murobbi: Jurnal Ilmu Pendidikan bersifat akademik. Murobbi: Jurnal Ilmu Pendidikan tidak bertanggung jawab terhadap kerugian yang terjadi karana penyalah gunaan informasi dari situs ini.