Sumber Daya Pendukung Pelaksanaan Kurikulum Untuk Anak Berkebutuhan Khusus di Sekolah Inklusi

Authors

  • Qonitah Cahyaning Tyas Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang
  • Marno Marno Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim, Malang

DOI:

https://doi.org/10.52431/murobbi.v8i2.2770

Keywords:

Sumber Daya Pendukung, Pelaksanaan Kurikulum, Pendidikan Inklusi

Abstract

Children with special needs need more attention in education, because they also have potential within themselves. Parents, teachers and the government are resources that are expected to support the implementation of the curriculum for children with special needs. This research seeks to explore the role of parents, schools and government in implementing the curriculum for children with special needs, as well as any weaknesses in its implementation. Data was obtained from resource room observations, interviews with school principals and special support teachers and documentation. The results of the research show that parents, schools and the government have supported the implementation of the curriculum for children with special needs well, although there are several weaknesses in its implementation. From these results it can be concluded that parents and schools play an active role in implementing the curriculum for children with special needs, while the government is still not optimal for several reasons. Therefore, government policies must be properly enforced in their implementation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Badan Standar, Kurikulum dan Asesmen Pendidikan, Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset dan Teknologi. Panduan Pelaksanaan Pendidikan Inklusif, 2022.

Dina, Sarah, Muhammad Firdaus, dan Nisfu Kurniyatillah. “Implementasi Kurikulum Merdeka Pada Pendidikan Inklusi di SD Al-Azhar Medan.” Muróbbî: Jurnal Ilmu Pendidikan 8, no. 1 (2024): 30–43.

Dukes, Chris, dan Maggie Smith. “Cara Menangani Anak Berkebutuhan Pendidikan Khusus: Panduan Guru Dan Orang Tua.” Jakarta: PT Tamaprint Indonesia, 2009.

Efendi, Hanafi. “Manajemen Sarana Prasarana Pendidikan Sekolah Inklusi Dalam Rangka Mewujudkan Mutu Hasil Belajar Anak Berkebutuhan Khusus,” 137–45, 2019.

Ekawati, Diyan, dan Bukman Lian. “Peran Orang Tua Dalam Penyelenggaraan Pendidikan Inklusi Pada Sd Negeri 4 Koba Kabupaten Bangka Tengah,” 1:65–73, 2022.

Hartanti, Hartanti. “Penerapan Standar Pembiayaan Pendidikan Inklusif sebagai Dasar Penyusunan Anggaran pada SD Pantara Tebet Jakarta.” Moneter-Jurnal Akuntansi dan Keuangan 1, no. 2 (2014).

Ikramullah, Ikramullah, dan Akhmad Sirojuddin. “Optimalisasi Manajemen Sekolah Dalam Menerapkan Pendidikan Inklusi di Sekolah Dasar.” Munaddhomah: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam 1, no. 2 (2020): 131–39.

Muazza, M, H Hadiyanto, D Heny, A Mukminin, A Habibi, dan M Sofwan. “Analisis Kebijakan Pendidikan Inklusi: Studi Kasus di Sekolah Dasar Jambi.” Jurnal Kependidikan: Penelitian Inovasi Pembelajaran 2, no. 1 (2018): 1–12.

Muhammad, Jamila KA. Special Education for Special Children. Jakarta Selatan: Hikmah, 2008.

Nurfadhillah, Septy, Ayu Anjani, Elfrida Devianti, Nursiah Nursiah, Nur Suci Ramadhanty, dan Rachil Amalia Mufidah. “Lamban Belajar (Slow Learner) Dan Cepat Belajar (Fast Learner).” PENSA 3, no. 3 (2021): 416–26.

Rusman. Manajemen Kurikulum. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada, 2009.

Sabilla, Syafira Nur. “Peran Orang Tua untuk Mendukung Anak Berkebutuhan Khusus dalam Pembelajaran Daring.” Jurnal Psikologi: Jurnal Ilmiah Fakultas Psikologi Universitas Yudharta Pasuruan 10, no. 1 (2023): 1–20.

Sugiyono. Metode Penelitian Pendidikan (Kuantitatif, Kualitatif, Kombinasi, R&D, dan Penelitian Pendidikan). 3 ed. 1. Bandung: Alfabeta, 2019.

Suharsiwi. PENDIDIKAN ANAK BERKEBUTUHAN KHUSUS. Yogyakarta: CV Prima Print, 2017.

Sukadari. Model Pendidikan Inklusi dalam Pembelajaran Anak Berkebutuhan Khusus. Yogyakarta: Kanwa Publisher, 2019.

Supena, Asep, Indina Tarjiah, Wuryani, Budi Santoso, Murni Winarsih, Bahrudin, Lalan Erlani, Indra Jaya, dan Arif Taboer. Pendidikan Inklusif untuk Anak Berkebutuhan Khusus. Jakarta: 28 Jaya Printing & Publisher, 2012.

Wahyuni, Sri Intan. “Manajemen Kurikulum Pendidikan Agama Islam bagi Anak Berkebutuhan Khusus di SLB Al Azhar Bukittinggi.” MANAGERIA: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam 4, no. 2 (2019): 219–40.

Witasoka, Dyah. “Manajemen Pendidikan Inklusif SMA Muhammadiyah di Kota Yogyakarta.” Journal of Disability Studies 3, no. 2 (2016): 163–92.

Yulianto, Totok. “Pendidikan Inklusif: Konsep Dasar, Ruang Lingkup, Dan Pembelajaran.” Jurnal Kependidikan 6, no. 2 (2018): 195–206.

Zaitun. Pendidikan Anak Berkebutuhan Khusus. Pekanbaru: Kreasi Edukasi, 2017.

Downloads

Published

2024-09-15

How to Cite

Tyas, Q. C., & Marno, M. (2024). Sumber Daya Pendukung Pelaksanaan Kurikulum Untuk Anak Berkebutuhan Khusus di Sekolah Inklusi. Muróbbî: Jurnal Ilmu Pendidikan, 8(2), 212–230. https://doi.org/10.52431/murobbi.v8i2.2770

Issue

Section

Artikel

Most read articles by the same author(s)