PEMBELAJARAN AKHLAQ LIL BANIN DALAM PEMBINAAN AKHLAK MULIA SISWA
DI MADRASAH TSANAWIYAH AN-NUR TANGKIT MUARO JAMBI
DOI:
https://doi.org/10.52431/murobbi.v7i1.1329Keywords:
Learning of Akhlaq Lil Banin, Noble characterAbstract
The purpose of this research was to find out the process of developing morals in learning akhlaq lil banin at MTs An-Nur Tangkit Muaro Jambi, the factors that influence students' moral development in learning akhlaq lil banin at MTs An-Nur Tangkit Muaro Jambi, to find out the obstacles in the process fostering student morals in learning akhlaq lil banin at MTs An-Nur Tangkit. This research used a qualitative approach from the perspective of the moral akhlaq lil banin teacher’s in educating students of MTs An-Nur Tangkit. The results of this research indicate the process of learning the book of akhlaq lil banin in fostering noble character at MTs An-Nur Tangkit through a) transinternalization and b) habituation in the dormitory. The material in learning akhlaq lil banin that is taught in schools can be directly practiced and accustomed to in everyday life in the dormitory under the supervision of caregivers and administrators. There are 3 factors that influence the learning of akhlaq lil banin fostering noble character, namely a) intelligence factors, b) factors environment and c) disciplinary factors. While the obstacles to learning akhlaq lil banin in fostering students' noble character at MTs An-Nur Tangkit are internal obstacles and external obstacles.
Downloads
References
Abduh Zulfidar Akaha, 165 Kebiasaan Nabi SAW, Jakarta: Pustaka Kaustar, 2009
Abudin Nata, Studi Islam Komperatif, Jakarta: Kencana, 2011
Buna'i, Perencanaan dan Strategi Pembelajata Pendidikan Agama Islam, Surabaya: Jakad Media Publishing, 2021
Cucu Sutinah, Belajar dan Pembelajaran, Pasuruan: Qiara Media, 2021
Hani Subakti dkk, Inovasi Pembelajaran, Jakarta: Yayasan Kita Menulis, 2021
Hendrianti Agustini, Psikologi Perkembangan, Pendekatan Ekologi Kaitannya dengan Konsep Diri dan Penyesuaian Diri Pada Remaja Bandung: PT Rafika Aditama, 2009
Moh Noor, Guru Profesional dan Berkualitas, Semarang: Alprin, 2019
Muhaimin, Strategi Belajar Mengajar, Surabaya: Citra Media,1996
Oemar Hamalik, Praktek Keguruan, Bandung: Tarsito, 1975
Ratna Fitri Astuti dkk, Profesi Kependidikan, Madiun: Bayfa Cendekia Indonesia, 2022
Riswandi, Kompetensi Profesional Guru Surabaya: Uwais, 2019
Sharvina Salsabilla, Nur Karima, Layli Nur Azizah, “Efektifitas Metode Amsilati Dalam Meningkatkan Kemampuan Santri Membaca Kitan Kuning di Pondok Pesantren PPAI Annahdliyah Karang Ploso Malang”, Muróbbî: Jurnal Ilmu Pendidikan, Volume 6, Nomor 2 2022 hal. 216-231
Sri Astuti & Samad A, Horison Pendidikan Islam Teori, Konsep dan Implementasinya dalam Pembelajaran, Aceh: Ar-Raniry Press, 2020
TIM Dosen PAI STIT Muhammadiyah Berau, Bunga Rampai Penelitian dalam Pendidikan Agama Islam, Yogyakarta: Depublish, 2016
Toman Sony Tambunan, Inovasi Pembelajaran Era Digitalisasi, Bandung: Media Sains Indonesia, 2022
Umar Barozak, Akhlaq Lil Banin Juz Awwal Surabaya: Perpustakaan Muhammd ibnil Ahmad Nibhan, 1372 H
Yusuf Tri Herlambang, Pedagogik: Telaah Kritis Ilmu Pendidikan dalam Multiperspektif, Jakarta: Bumi Aksara, 2018
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Yudo Handoko, Agus Lestari
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Pemberitahuan Hak Cipta
- Seluruh materi yang terdapat dalam situs ini dilindungi oleh undang-undang. Dilarang mengutip sebagian atau seluruh isi situs web ini untuk keperluan komersil tanpa persetujuan dewan penyunting jurnal ini.
- Apabila anda menemukan satu atau beberapa artikel yang terdapat dalam Murobbi: Jurnal Ilmu Pendidikan yang melanggar atau berpotensi melanggar hak cipta yang anda miliki, silahkan laporkan kepada kami, melalui email pada CONTACT.
- Aspek legal formal terhadap akses setiap informasi dan artikel yang tercantum dalam situs jurnal ini mengacu pada ketentuan lisensi Creative Commons Attribution.
- Semua Informasi yang terdapat di Murobbi: Jurnal Ilmu Pendidikan bersifat akademik. Murobbi: Jurnal Ilmu Pendidikan tidak bertanggung jawab terhadap kerugian yang terjadi karana penyalah gunaan informasi dari situs ini.