PERSPEKTIF “AL-ILM” MENURUT AL-QUR’AN DAN ULAMA SALAFI DI DALAM TATANAN PENDIDIKAN ISLAM
DOI:
https://doi.org/10.52431/murobbi.v4i1.229Keywords:
Al-Ilm, salafi scholars, Islamic educationAbstract
Abstract, Knowledge is the light of knowledge that is passed by reading or known as Iqra 'in the Qur'anic language, besides that many conventional scholars give meaning to the concept of "Al-Ilm". The formulation in this study a) what is the meaning of “Al-Ilm” according to the Qur'an, b) how azbabun nuzul about the verses of “Al-Ilm”, c) how the views of the salafi scholars about the concept of "Al-Ilm”, in the order of Islamic education. In that case the interpretation of maudhui is used as an implementation to interpret the concept of "Al-Ilm". The findings obtained that Al-Ilm is a way of Allah to give mandate to humans as khalifah in the world, and the knowledge given by Allah to humans needs to be sought through reading through both the qur'aniyah verses and kauniyah verses, so that the science gives benefit for humanity. Therefore, the knowledge delivered by the salafi clerics is still in the structure of Islamic education.
Downloads
References
Al-Qur'an
Fakhruddin, Imam Muhammad Rozi, Ibn ‘Allamah Dhiyauddin ‘Umar, Kitab Fahrur Rozi Juz 31-32 Mesir: Dharul Fikri, 544-604 H.
Jalil, Imam, Tafsir Al-Qur-anul ‘Adhim Juz 4, Damsyik, Dharul Fiyhak, 774 H
Mahali, Mudjab, Asbabun Nuzul: Studi Pendalaman Al-Qur’an Surat Al-Baqarah-An Nas (Jakarta: RajaGrafindo Persada, t.th
An-Nawawy, Imam Abu Zakaria Yahya bin Syarf, Riadhus Shalihin (Terjemah oleh Salim Bahreisj), Bandung: Al-Maarif, 1986
Al-Qarni, Aidh, La Tahzan (Jangan Bersedih) Terj, Jakarta: Qishi Press, 2005.
Ash-Shiddieqy, M Hasbi, Sejarah dan Pengantar Ilmu Hadits, Jakarta: Bulan Bintang, 1987.
Shihab, M, Quraish, Membumikan Al-Qur’an,Bandung: Mizan, 1995.
Shihab, M, Quraish, Wawasan Al-Qur’an : Tafsir Maudhu’i atas Pelbagai Persoalan Umat, Bandung : Mizan, 2006.
Samarqandi, Al-Faqih Abu Laits, Tanbihul Ghafilin : Pembangun Jiwa dan Moral Umat (terj) Surabaya: Mutiara Ilmu, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Pemberitahuan Hak Cipta
- Seluruh materi yang terdapat dalam situs ini dilindungi oleh undang-undang. Dilarang mengutip sebagian atau seluruh isi situs web ini untuk keperluan komersil tanpa persetujuan dewan penyunting jurnal ini.
- Apabila anda menemukan satu atau beberapa artikel yang terdapat dalam Murobbi: Jurnal Ilmu Pendidikan yang melanggar atau berpotensi melanggar hak cipta yang anda miliki, silahkan laporkan kepada kami, melalui email pada CONTACT.
- Aspek legal formal terhadap akses setiap informasi dan artikel yang tercantum dalam situs jurnal ini mengacu pada ketentuan lisensi Creative Commons Attribution.
- Semua Informasi yang terdapat di Murobbi: Jurnal Ilmu Pendidikan bersifat akademik. Murobbi: Jurnal Ilmu Pendidikan tidak bertanggung jawab terhadap kerugian yang terjadi karana penyalah gunaan informasi dari situs ini.