Telaah Nilai-Nilai Pendidikan Antikorupsi dalam Pendidikan Agama Islam di Madrasah Ibtidaiyah
DOI:
https://doi.org/10.52431/murobbi.v3i1.190Keywords:
Anti-Corruption Education, Islamic Religious Education.Abstract
Abstract: This study is to find out the implementation of anti-corruption education values in Madrasah Ibtidaiyah, as the implementation of anti-corruption education values in Islamic religious education is useful to eliminate the nature of corrupt behaviour for students in Madrasah Ibtidaiyah. The focus of this study: (a) how the implementation of anti-corruption education values in Islamic religious education of students of Madrasah Ibtidaiyah, (b) whether the values of anti-corruption education in Islamic religious education are beneficial to eliminate the nature and behaviour of Madrasah Ibtidaiyah students. This study uses qualitative data, which is a study that presents data with integration and internalization methods, this approach aims to understand phenomena that occur through a holistic picture and increase in-depth understanding of the values of anti-corruption education in this research. The results of this study indicate that: (a) students have early understanding of anti-corruption education, (b) students can prevent themselves from doing it, (c) students are able to prevent others from committing acts of corruption, (d) students are able to detect the existence of criminal acts of corruption.
Downloads
References
Azra, Ayzumardi. Pendidikan Islam Tradisi dan Modernisasi Menuju Milenium Baru. Ciputat: Logos, 2000.
Bali, Muhammad Mushfi El Iq, ‘Model Interaksi Sosial Dalam Mengelaborasi Keterampilan Sosial’, Jurnal Pedagogik, 4 (2017), 211–27.
Bali, Muhammad Mushfi El Iq, Nurul Hidayah, and Siti Maisyaro AL, STRATEGI PEMBELAJARAN Pendidikan Agama Islam, Pustaka Nurja, 2018, I <https://doi.org/9786025192258>.
Bali, Muhammad Mushfi El Iq, and Lailatul Rohmah, ‘Implementasi Pendekatan Eklektik Berbasis Sharing Zone’, Murobbi: Jurnal Ilmu Pendidikan, 6 (2018), 152–67.
Berg, L. Bruce. Qualitative Research Methods, Fourth Edition. California: California State, 2001.
Burhanuddin, Mukodi Afid. Pendidikan Antikorupsi: Rekontruksi Representatif dan Aplikatif di Sekolah. Pacitan: LPPM Press, 2014.
Damopoli, Yaumi Muhammad. Action Research: Teori, Model, dan Aplikasi. Jakarta: Kencana Prenadamedia Group, 2007.
Daradjad, Zakiah. Metodik Khusus Pengajaran Agama Islam. Jakarta: PN Balai Pustaka, 1984.
Daradjat, Zakiah. Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: PT. Bumi Aksara, 2011.
Djamarah. Kurikulum Pendidikan Antikorupsi. Jakata: Hikmah, 2002.
Hadi, Asmoro. Filsafat Umum. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada, 2005.
Harefa, Andrian. Pembelajaran di Era Serba Otonom. Jakarta: Grasindo, 2004.
Jubaidi. Upaya Penanaman Nilai-nilai Islami kepada Siswa melalui Kinerja Guru Pendidikan Agama Islam. Cirebon: Pascasarjana IAI Syekh Nurjati, 2010.
Kementerian Agama RI. Panduan Penyelenggara Pendidikan Antikorupsi di Madrasah. Jakarta: Jenderal Pendidikan Islam, 2003.
Manurung, Rosida Tiurma. Pendidikan Antikorupsi sebagai Satuan Pembelajaran Berkarakter dan Humanistik. Jurnal Sosioteknologi Edisi 27, 2012.
Nawawi. Pendidikan dalam Islam. Surabaya: Al-Ikhlas, 2009.
Nurani, Soyomukti. Teori-teori Pendidikan: Tradisonal, (Neo) Liberal, Marxix-Sosialis, Postmodern. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media, 2010.
Nurhasanah. Pendidikan Kewiraswastaan Berbasis Islam. Jakarta: Balai Penelitian dan Pengembangan Agama, 2005.
Poerwadarminta. Kamus Umum Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka, 1976.
Sugiono. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D. Bandung: Alfabeta, 2009.
Suparno. Kiat Menjadi Guru Profesional. Yogyakarta: Prismasophi, 2002.
Toha, Chabib. PBM-PAI Eksistensi dan Proses Belajar Mengajar Pendidikan Agama Islam. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 1988.
UU Nomor 20 Tahun 2003 Pasal 37 Ayat 1 tentang Sistem Pendidikan Nasional.
Wibowo, Agus. Pendidikan Antikorupsi. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada, 1999.
Wibowo, Agus. Pendidikan Antikorupsi. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2013.
Zuriah, Nurul. Pendidikan Moral & Budi Pekerti dalam Perspektif Perubahan. Jakarta: Bumi Aksara, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Pemberitahuan Hak Cipta
- Seluruh materi yang terdapat dalam situs ini dilindungi oleh undang-undang. Dilarang mengutip sebagian atau seluruh isi situs web ini untuk keperluan komersil tanpa persetujuan dewan penyunting jurnal ini.
- Apabila anda menemukan satu atau beberapa artikel yang terdapat dalam Murobbi: Jurnal Ilmu Pendidikan yang melanggar atau berpotensi melanggar hak cipta yang anda miliki, silahkan laporkan kepada kami, melalui email pada CONTACT.
- Aspek legal formal terhadap akses setiap informasi dan artikel yang tercantum dalam situs jurnal ini mengacu pada ketentuan lisensi Creative Commons Attribution.
- Semua Informasi yang terdapat di Murobbi: Jurnal Ilmu Pendidikan bersifat akademik. Murobbi: Jurnal Ilmu Pendidikan tidak bertanggung jawab terhadap kerugian yang terjadi karana penyalah gunaan informasi dari situs ini.