Pendidikan Pesantren sebagai Ujung Tombak Pendidikan Nasional
DOI:
https://doi.org/10.52431/murobbi.v1i1.98Keywords:
Pesantren, Indonesia National EducationAbstract
In the history of life, education is a most essential requirement for the survival of mankind. Role-education in addition to functioning in developing creativity and productivity, also plays a major role in efforts to develop morality and the planting of values, both human values and divine values. Pesantren is an educational institution that has a long and unique history. Historically, pesantren has included the earliest Islamic education and still survives to this day. Of the many types of boarding schools, in conducting education and teaching for students, in general can be grouped into two forms of pesantren: (1) Pesantren Salafiyah (2) Pesantren Khalafiyah. Education, as set forth in RI Law no. 20 Year 2003 Article 1 paragraph 1, is a conscious and planned effort to create an atmosphere of learning and learning process so that learners actively develop their potential to have spiritual strength, self-control, personality, intelligence, noble character, as well as the skills needed by him or her, society, nation and state. Indonesia national education system is based on the culture of the nation of Indonesia and based on Pancasila and the 1945 Constitution as a crystallization of the values of life of the Indonesian nation.
Downloads
References
Departemen Pendidikan Nasional. Undang-Undang Sistem Pendidikan Nasional, Nomor 20 Tahun 2003. Bandung: Fokusmedia, 2003. Cet. II.
Dradjat, Zakiah. Pendidikan Islam dalam Keluarga dan Sekolah. Jakarta: Ruhama, 1994.
Haedani, H. Amin dkk. Panorama, Pesantren Dalam Cakrawala Modern. Jakarta: Diva Pustaka, 2004.
Hasbulloh. Kapita Selekta Pendidikan Islam di Indonesia. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada, 1996.
Madjid, Nurcholis. “Merumuskan Kembali Tujuan Pendidikan Pesantren” dalam M. Dawam Rahardjo, Pergulatan Dunia Pesantren; Membangun dari Bawah. Jakarta: P3M, 1985.
Maksum. Madrasah: Sejarah dan Perkembanganya. Jakarta: Logos Wacana Ilmu, 1999.
Nasution. Sosiologi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara, 1994.
Nata, Abudin. Sejarah Pertumbuhan dan Perkembangan Lembaga-Lembaga Pendidikan Islam di Indonesia. Jakarta: PT Grafindo Persada, 2001.
Rahim, Husni. Arah Baru Pendidikan Islam di Indonesia. Jakarta: Logos Wacana Ilmu, 2001.
Tirtarahardja, Umar, dan SL. Sulo. Pengantar Pendidikan. Jakarta: PT. Rineka Cipta, 2005.
Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional
Usa, Muslih. Pendidikan Islam di Indonesia Antara Cita dan Fakta. Yogyakarta: Tiara Wacana, 1991.
Wahid, Abdurrahman. Menggerakkan Tradisi: Esai-esai Pesantren. Yogyakarta: LkiS, 200.
___________. Muslim di Tengah Pergumulan. Jakarta: Bappenas,1981.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Pemberitahuan Hak Cipta
- Seluruh materi yang terdapat dalam situs ini dilindungi oleh undang-undang. Dilarang mengutip sebagian atau seluruh isi situs web ini untuk keperluan komersil tanpa persetujuan dewan penyunting jurnal ini.
- Apabila anda menemukan satu atau beberapa artikel yang terdapat dalam Murobbi: Jurnal Ilmu Pendidikan yang melanggar atau berpotensi melanggar hak cipta yang anda miliki, silahkan laporkan kepada kami, melalui email pada CONTACT.
- Aspek legal formal terhadap akses setiap informasi dan artikel yang tercantum dalam situs jurnal ini mengacu pada ketentuan lisensi Creative Commons Attribution.
- Semua Informasi yang terdapat di Murobbi: Jurnal Ilmu Pendidikan bersifat akademik. Murobbi: Jurnal Ilmu Pendidikan tidak bertanggung jawab terhadap kerugian yang terjadi karana penyalah gunaan informasi dari situs ini.