PENDEKATAN KECERDASAN EMOSIONAL; IMPLEMENTASI DALAM PEMBELAJARAN KETERAMPILAN BERBICARA BAHASA ARAB SISWA MADRASAH ALIYAH

  • Oktavia Ratnaningtyas Institut Agama Islam Bani Fattah Jombang, Indonesia
Keywords: Implementation, Emotional Intelligence, Speak of skills an Arabic Language

Abstract

Speak of skills an Arabic Language is a basic skill whose main goal is being able to communicate with others, one of the approaches used in teaching speaking Arabic is the approach to emotional intelligence, for students at the Cukir Jombang Mu'allimat College Madrasah Aliyah. The curriculum in teaching speaks Arabic refers to K13 based on RI Minister of Education regulation No. 21 of 2016, which is combined with the tourism curriculum developed by Madrasas which refers to Permenag No. 2 of 2008. The teacher uses this emotional intelligence approach as a solution to problems in teaching speaking Arabic in terms of the approach used in teaching and learning activities. With this approach to emotional intelligence students have a high sense of optimism and motivation in learning Arabic speaking skills. Also, with this approach students are able to recognize emotions themselves so they can manage emotions and use emotions productively, and can recognize the emotions of others (empathy) so they can foster relationships to communicate well.

Downloads

Download data is not yet available.

References

على فتحى يونس. 2003. تعليم اللغة العربية لغير الناطقين بها. إيسيسكو: منشورات المنظمة الإسلامية للتربية والعلوم والثقافة.

A. Pribadi, Benny. 2010. Model Desain Sistem Pembelajaran, Jakarta: Dian Rakyat.
Djiwandono, M Soenardi. 1996. Tes Bahasa Dalam Pengajaran. Bandung: ITB Bandung.
Effendi, Ahmad Fuad.2008. Metodologi Pengajaran Bahasa Arab. Bandung: Humaniora.
Effendy, Ahmad Fuad. 2009. Metodologi pengajaran Bahasa Arab. (Cetakan ke-9) Malang: Misykat Malang
Fachrurrozi, Aziz dan Erta Mahyudin. 2010. Pembelajaran Bahasa Asing Metode Tradisi dan Kontemporer. Jakarta Timur: Bania Publishing.
Goleman, Daniel. 2007. Kecerdasan Emosional, terj. T. Hermaya (Cetakan ke-17). Jakarta: Gramedia Pusaka Utama
Hamid, Abdul. 2010. Mengukur Kemampuan Berbahasa Arab. Malang: UIN Maliki Press.
Hamid, Abdul. DKK. 2008. Pembelajaran Bahasa Arab (Pendekatan, Metode, Strategi, Materi, dan Media). Malang: UIN Press.
Iskandarwassi, dan Dadang Sunendar. 2013. Strategi Pembelajaran Bahasa (Cetakan keempat). Bandung: Remaja Rosdakarya.
Kasdu, Dini. 2004. Anak Cerdas A-Z Panduan Mencetak Kecerdasan Buah Hati Sejak Merencakan Kehamilan Sampai Balita. Jakata: Puspa Swara.
Mashar, Riana. 2011. Emosi Anak Usia Dini Dan Strategi Pengembangannya, Jakarta: Kencana.
Mulyasa, E. 2004. Kurikulum Berbasis Kompetensi Konsep, Karakteristik, dan Implikasinya. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Muna, Wa. 2011. Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab Teori dan Aplikasi Yogyakarta: Teras.
Mustofa, Syaiful. 2011. Strategi Pembelajaran Bahasa Arab Inofatif. Malang: UIN MalikiPress.
Nazir, Moh. 2003. MetodePenelitian. Jakarta: Ghalia Indonesia
Nuha, Ulin. 2012. Metodologi Super Efektif Pembelajaran Bahasa Arab. Yogyakarta: Diva Press.
Rosyidi, Abd Wahab & Mamlu’atul Ni’mah. 2012. Memahami Konsep Dasar Belajar Bahasa Arab. Malang: UIN Maliki Press
Samiawan, Conny. DKK. 1990. Pendekatan Keterampilan Proses : Bagaimana Mengaktifkan Siswa Dalam Belajar, Jakarta: PT Gramedia.
Sanjaya, Wina. 2009. Kurikulum Dan Pembelajaran: Teori dan Praktik Pengembangan Kurikulumtingkat satuan pendidikan. Jakarta: Kencana.
Published
2019-04-18
How to Cite
Ratnaningtyas, O. (2019). PENDEKATAN KECERDASAN EMOSIONAL; IMPLEMENTASI DALAM PEMBELAJARAN KETERAMPILAN BERBICARA BAHASA ARAB SISWA MADRASAH ALIYAH. Muróbbî: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(1), 21-44. Retrieved from http://jurnal.iaibafa.ac.id/index.php/murobbi/article/view/171
Section
Artikel