PENGEMBANGAN PEMBELAJARAN INKUIRI BERBASIS ETNOPEDAGOGI UNTUK MENGOPTIMALKAN KEMAMPUAN LITERASI DAN MODERASI BERAGAMA SISWA SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.52431/murobbi.v7i2.2014Keywords:
Inquiry Learning, Ethnopedagogy Learning, Literacy Skills, Religious Moderation, Elementary SchoolAbstract
The main and tough task in the field of education is to improve students' literacy skills and learn morality, so that it is hoped that students in Indonesia can become highly intellectual and well-behaved and moral. This research and development aims to develop literacy skills and religious moderation abilities of students at SDN Kadipaten 1. This research and development uses the ADDIE development model. With 5 stages of development and 4 types of data collection carried out namely interviews, observations, questionnaires, and tests. There are 4 indicators of literacy skills used in this study, namely reading, writing, spoken language, and linguistics. Meanwhile, indicators of the ability to moderate religion use indicators of national commitment, respecting opinions, being accommodating to local culture, and being sensitive to the surroundings. The results of this study indicate that this ethnopedagogy-based inquiry development model can be used to improve religious literacy and moderation abilities with an average ability obtained of 90% and 92%. This development is carried out by adding feedback and appreciation and reflection syntax in the development of inquiry learning.
Downloads
References
Abidin, Yunus, Tita Mulyati, and Hana Yunansah. Pembelajaran Literasi: Strategi Meningkatkan Kemampuan Literasi Matematika, Sains, Membaca, Dan Menulis. Jakarta: Bumi Aksara, 2017.
Chadidjah, Sitti. “Implementasi Nilai-Nilai Moderasi Beragama Dalam Pembelajaran PAI ( Tinjauan Analisis Pada Pendidikan Dasar , Menengah Dan Tinggi ).” Al-Hasanah?: Jurnal Pendidikan Agama Islam 6, no. 1 (2021).
Fuadi, Salis Irvan, and Pamungkas Stiya Mulyani. “Online Assesment Pembelajaran Neo Guide Inquiry Berbasis Literasi Dan Numerasi Pada Mahasiswa.” Murobbi: Jurnal Ilmu Pendidikan 6, no. 2 (2022): 335–58.
Ginanjar, Wahyu. “Peneapan Model Argument-Drivent Inquiry Dalam Pembelajaran IPA Untuk Meningkatkan Kemampuan Argumentasi Ilmiah Siswa SMP.” Jurnal Pengajaran MIPA 20, no. 1 (2015).
Hanafi, Halid, La Adu, and Zainuddin. Ilmu Pendidikan Islam. Yogyakarta: Deepublish, 2018.
Indonesia, Kementerian Agama Republik. Implementasi Moderasi Beragama Dalam Pendidikan Islam. Jakarta: Kelompok Kerja Implementasi Moderasi Beragama DIrektorat Jenderal Pendidikan Islam, 2019.
Jahroh, Windi Siti, and Nana Sutarna Stkip. “Prosiding Seminar Nasional Inovasi Pendidikan Inovasi Pembelajaran Berbasis Karakter Dalam Menghadapi Masyarakat Ekonomi ASEAN PENDIDIKAN KARAKTER SEBAGAI UPAYA MENGATASI DEGRADASI MORAL,” 2016, 395–402.
Jakaria Umro. “Tantangan Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Era Society 5.0.” Jurnal Al-Makrifat 5, no. 1 (2020): 79–95. https://core.ac.uk/download/pdf/327174919.pdf.
Kharizmi, M. “Kesulitan Siswa Sekolah Dasar Dalam Meningkatkan Kemampuan Literasi.” Jurnal Pendidkan Dasar (Jupendas) 2, no. 2 (2015).
Mochammad Rizal Ramadhan, Sasna Afanda Permatasari, Muhammad Ilham Firdaus, Naafi’atul Roosyidah, Narulita Prahasti Dwigahayu, Satrio Wibowo Budhoyono. “Peran Lembaga Pendidikan Dalam Penanaman Sifat Moderasi Beragama Terhadap Generasi Muda.” Jurnal Pendidikan Agama Islam (Journal of Islamic Education Studies), 2022, 62–69.
Mufid, Miftahul, and Ahmad Farid Utsman. “Pengembangan Media Evaluasi Pembelajaran Berbasis Game Internet Educandy Sebagai Sarana Pembelajaran Daring.” Murobbi: Jurnal Ilmu Pendidikan 6, no. 2 (2022): 251–65.
Nastiti, Faulinda, and Aghni Abdu. “Kajian: Kesiapan Pendidikan Indonesia Menghadapi Era Society 5.0.” Edcomtech Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan 5, no. 1 (2020): 61–66. https://doi.org/10.17977/um039v5i12020p061.
Prihatmojo, Agung, and Badawi Badawi. “Pendidikan Karakter Di Sekolah Dasar Mencegah Degradasi Moral Di Era 4.0.” DWIJA CENDEKIA: Jurnal Riset Pedagogik 4, no. 1 (2020): 142. https://doi.org/10.20961/jdc.v4i1.41129.
Purwasih, Ratni. “Peningkatan Kemampuan Pemahaman Matematika Dan Self Confidence Siswa MTs Di Kota Cimahi Melalui Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing.” Jurnal Ilmiah STKIP Siliwangi Bandung 9, no. 1 (2015).
Putra, P. “Pendekatan Etnopedagogi Dalam Pembelajaran IPA SD / MI.” Primary Education Journal (PEJ) 1, no. 1 (2017).
Saadati, Baiq Arnika, and Muhamad Sadli. “Analisis Pengembangan Budaya Literasi Dalam Meningkatkan Minat Membaca Siswa Di Sekolah Dasar.” TERAMPIL: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar 6, no. 2 (2019): 151–64. https://doi.org/10.24042/terampil.v6i2.4829.
Setiawan, Benni. “Indonesia Darurat Hoaks?” Informasi 48, no. 2 (2018): v–vi. https://doi.org/10.21831/informasi.v48i2.23210.
Siagian, Roida Eva Flora. “Metode Pembelajaran Inquiri Dan Pengaruhnya Terhadap Hasil Belajar Matematika Ditinjau Dari Kreativitas Belajar.” Jurnal Formatif 2, no. 1 (2015).
Struart, Jr. D. A Non-Freaked Out Guide to Teaching The Common Core Using The 32 Literacy Anchor Standards to Develop College and Career-Ready Students. San Fransisco: Jossey -Bass, 2014.
Sularso. “Revitalisasi Kearifan Lokal Dalam Pendidikan Dasar.” Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 2, no. 1 (2016).
Sutrisno, E. “Ktualisasi Moderasi Beragama Di Lembaga Pendidikan.” Jurnal Bimas Islam 2, no. 1 (2019).
Suttrisno, Nurul Mahruzah Yulia, and Dewi Niswatul Fithriyah. “Mengembangkan Kompetensi Guru Dalam Melaksanakan Evaluasi Pembelajaran Di Era Merdeka Belajar.” Zahra 3, no. 1 (2022): 52–60.
Syasmita, I., D. Setiawan, and D. Saragi. “The Influence of Ethno Pedagogy Approach and Interpersonal Intelligence on the Results of Civic Education Learning in Pelangi Elementary School Medan.” Budapest International Research and Critics in Linguistics and Education (BirLE) Journal 2, no. 4 (2019).
University, Central Connecticut State. “World’s Most Literate Nations.” www.ccsu.edu website: http://www.ccsu.edu/wmln/rank.html, 2017.
Yulia, Nurul Mahruzah. “Pengaruh Pembelajaran Elicit-Confront-Identify-Resolve-Reinforce (ECIRR) Terhadap Kemampuan Penalaran Dan Komunikasi Matematis Siswa Kelas IV Madrasah Ibtidaiyah Negeri 3 Jombang.” Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim, 2020. https://scholar.google.co.id/citations?view_op=view_citation&hl=id&user=cKhrKNQAAAAJ&citation_for_view=cKhrKNQAAAAJ:zYLM7Y9cAGgC.
Yusrizal, Y. “Pengaruh Pendekatan Etnopedagogi Dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar IPS Siswa Di SD Negeri Panton Luas Baru.” Jurnal Ilmiah Maksitek 5, no. 3 (2020).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Nurul Mahruzah Yulia, Dewi Niswatul Fithriyah, Moh. Mualliful Ilmi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Pemberitahuan Hak Cipta
- Seluruh materi yang terdapat dalam situs ini dilindungi oleh undang-undang. Dilarang mengutip sebagian atau seluruh isi situs web ini untuk keperluan komersil tanpa persetujuan dewan penyunting jurnal ini.
- Apabila anda menemukan satu atau beberapa artikel yang terdapat dalam Murobbi: Jurnal Ilmu Pendidikan yang melanggar atau berpotensi melanggar hak cipta yang anda miliki, silahkan laporkan kepada kami, melalui email pada CONTACT.
- Aspek legal formal terhadap akses setiap informasi dan artikel yang tercantum dalam situs jurnal ini mengacu pada ketentuan lisensi Creative Commons Attribution.
- Semua Informasi yang terdapat di Murobbi: Jurnal Ilmu Pendidikan bersifat akademik. Murobbi: Jurnal Ilmu Pendidikan tidak bertanggung jawab terhadap kerugian yang terjadi karana penyalah gunaan informasi dari situs ini.