EFEKTIFITAS MEDIA BUKU AJAR BERBASIS QR CODE (QUICK RESPONSE CODE) DALAM PEMBELAJARAN MAHARAH KALAM BAGI MAHASISWA
DOI:
https://doi.org/10.52431/murobbi.v7i2.2006Keywords:
Media, Maharah Kalam, QR CodeAbstract
Creative and innovative media in the form of QR Code-based Arabic textbooks aim to eliminate the monotony and boredom of students and make it easier for students to learn Arabic lessons, especially in Maharah Kalam. The research method used is Research and Development (R&D) with a development model from Borg and Gall which consists of 10 stages. Research instruments include observation, interviews, surveys and testing. The research data are in the form of expert questionnaires and respondent questionnaires, which are analyzed through evaluation indicators. According to the findings of this study, the QR Code-based textbook products are grouped by: hiwar, mufrodat, istima', qiro'ah, kalam, and kitabah. QR Codes are present in the hiwar, mufrodat, and istima' sections. With chapter boundaries and illustrative images for ease of understanding. 2) Very feasible, The media validation questionnaire score of 88.8% and the material validation questionnaire score of 94% are both feasible, with excellent criteria. 3) Based on the results of the Wilcoxon test, learning becomes very effective because of positive changes for students. So it can be concluded that with this media students are more interested and even easier to learn Arabic and its maharah especially maharah kalam.
Downloads
References
Aflisia, Noza. and Hazuar, Hazuar. “Pengembangan Bahan Ajar Bahasa Arab Berbasis Pendekatan Komunikatif,” Arabiyatuna?: Jurnal Bahasa Arab 4, no. 1 (May 8, 2020): 111, https://doi.org/10.29240/jba.v4i1.1380.
Budiman, Haris. “Peran Teknologi Informasi Dan Komunikasi Dalam Pendidikan,” Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam 8, no. 1 (2017): 31–43, https://doi.org/10.24042/atjpi.v8i1.2095.
Effendi, Hansi, dan Yeka Hendriyani. “Pengembangan Model Blended Learning Interaktif dengan Prosedur Borg and Gall.” Preprint. INA-Rxiv, October 4, 2018. https://doi.org/10.31227/osf.io/zfajx.
Maulidi, Aufia Aisha. Desain Pengembangan Buku Ajar Bahasa Arab Berbasis Permainan Edukatif Gramatikal Bahasa Arab,” accessed July 26, 2023, https://ejournal.unwaha.ac.id/index.php/lahjah/article/view/2948/1640.
Maydiantoro, Albet. Model-Model Penelitian Pengembangan (Research and Development). Jurnal Metode Penelitian, 2019.
Rosna, Andi. “Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Melalui Pembelajaran Kooperatif Pada Mata Pelajar IPA Di Kelas IV SD Terpencil Bainaa Barat.” Jurnal Kreatif Tadulako 4, no. 7 (2016): 118217.
Syaifullah, Muhammad. Pembelajaran Kooperatif Tipe Make A Match Dalam Meningkatkan Penguasaan Kosa Kata Bahasa Arab Santri TPA Al-Barokah Hadimulyo Timur Metro Pusat, Jurnal AtTa’dib, Vol 11, No.2, 2016/DOI:http://dx.doi.org/10.21111/at-tadib.v1 1i2.781.
Syaifullah, Muhammad. and Izzah, Nailul. “Kajian Teoritis Pengembangan Bahan Ajar Bahasa Arab,” Arabiyatuna?: Jurnal Bahasa Arab 3, no. 1 (May 14, 2019): 127, https://doi.org/10.29240/jba.v3i1.764.
Unsi, B. T., & Adhimatul Wutsqo, M. (2023). Model Pembelajaran Kontekstual Dalam Pembelajaran Keterampilan Membaca Bahasa Arab. Muróbbî: Jurnal Ilmu Pendidikan, 7(1), 105–128. https://doi.org/10.52431/murobbi.v7i1.1625
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Dea Annisa Fitri, Aufia Aisa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Pemberitahuan Hak Cipta
- Seluruh materi yang terdapat dalam situs ini dilindungi oleh undang-undang. Dilarang mengutip sebagian atau seluruh isi situs web ini untuk keperluan komersil tanpa persetujuan dewan penyunting jurnal ini.
- Apabila anda menemukan satu atau beberapa artikel yang terdapat dalam Murobbi: Jurnal Ilmu Pendidikan yang melanggar atau berpotensi melanggar hak cipta yang anda miliki, silahkan laporkan kepada kami, melalui email pada CONTACT.
- Aspek legal formal terhadap akses setiap informasi dan artikel yang tercantum dalam situs jurnal ini mengacu pada ketentuan lisensi Creative Commons Attribution.
- Semua Informasi yang terdapat di Murobbi: Jurnal Ilmu Pendidikan bersifat akademik. Murobbi: Jurnal Ilmu Pendidikan tidak bertanggung jawab terhadap kerugian yang terjadi karana penyalah gunaan informasi dari situs ini.