Implementasi Google Workspace dalam Manajemen Pendidikan Islam di MTs Al Anwar Perak Jombang
DOI:
https://doi.org/10.52431/murobbi.v9i1.3218Keywords:
Google Workspace, Islamic Education Management, MTs Al AnwarAbstract
Technological advancements have compelled schools and educational institutions in Indonesia to adapt without compromising their cultural identity and values. Traditional Islamic education is based on face-to-face learning and direct interaction between teachers and students. However, with the development of technology, Islamic educational institutions have begun to adapt to modern approaches without neglecting religious values. This is important to ensure that the implementation of technology can support Islamic values in education, including ethics, discipline, and openness to the times. In boarding school-based schools such as MTs Al Anwar, the integration of Google Workspace offers benefits in terms of information management and distribution, as well as more structured learning activity management. This implementation aims to improve operational efficiency, accelerate communication, and create a more collaborative work culture, and is expected to increase administrative efficiency and collaboration among teachers, students, and school staff as a whole. This research aims to explore the implementation of Google Workspace in Islamic education management at MTs Al Anwar Perak Jombang, particularly in the aspects of administration and learning.
Downloads
References
Aulia, A., & Ramadhan, F, ‘Penggunaan Google Workspace Dalam Administrasi Pendidikan Di Sekolah’, Jurnal Teknologi Pendidikan, 14.2 (2022), pp. 45–56
Basit, Lutfi, Halim Maulana, Mintahul Rizka Nasution, and Rahmad Wahyudi, ‘Google Workspace for Education Untuk Pebelajaran Berbasis ICT Di Sekolah Muhammadiyah Kota Binjai’, JURNAL PRODIKMAS Hasil Pengabdian Kepada Masyarakat, 6 (2021), doi:10.30596/jp.v6i2.8549
Hafid, Hafid, and Barnoto Barnoto, ‘Manajemen Pembelajaran Kelas Digital Berbasis Google Workspace for Education’, Kharisma: Jurnal Administrasi Dan Manajemen Pendidikan, 1.1 (2022), pp. 48–58, doi:10.59373/kharisma.v1i1.5
Irani, Ni Kadek Chandra Putri, ‘Pemanfaatan Google Workspace For Education Bagi Guru Dalam Pembelajaran’, Metta : Jurnal Ilmu Multidisiplin, 2.3 (2022), pp. 160–74, doi:10.37329/metta.v2i3.1795
Lestari, M, Penggunaan Teknologi Digital Dalam Manajemen Madrasah, 2023
Mashuri, F, ‘Pelatihan Penggunaan Google Workspace Dalam Pendidikan Untuk Guru-Guru Di Sekolah Islam Terpadu’, Jurnal Teknologi Pendidikan, 5 (2023), pp. 112–23
Nugroho, Y., & Hakim, S, ‘Integrasi Google Classroom Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Di Sekola’, Jurnal Pendidikan Islam, 12.4, pp. 89–101
Rizkiyanto, A., & Saepudin, S, ‘Digitalisasi Dalam Pendidikan Agama Islam Berbasis Nilai-Nilai Keislaman’, Jurnal Teknologi Pendidikan Islam, 2023
Yulianto, H., & Sari, D, ‘Efektivitas Google Workspace Sebagai Media Kolaborasi Dalam Pengelolaan Dokumen Pendidikan’, Jurnal Manajemen Pendidikan, 8.1 (2023), pp. 22–34
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Sutrisno Sutrisno

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Pemberitahuan Hak Cipta
- Seluruh materi yang terdapat dalam situs ini dilindungi oleh undang-undang. Dilarang mengutip sebagian atau seluruh isi situs web ini untuk keperluan komersil tanpa persetujuan dewan penyunting jurnal ini.
- Apabila anda menemukan satu atau beberapa artikel yang terdapat dalam Murobbi: Jurnal Ilmu Pendidikan yang melanggar atau berpotensi melanggar hak cipta yang anda miliki, silahkan laporkan kepada kami, melalui email pada CONTACT.
- Aspek legal formal terhadap akses setiap informasi dan artikel yang tercantum dalam situs jurnal ini mengacu pada ketentuan lisensi Creative Commons Attribution.
- Semua Informasi yang terdapat di Murobbi: Jurnal Ilmu Pendidikan bersifat akademik. Murobbi: Jurnal Ilmu Pendidikan tidak bertanggung jawab terhadap kerugian yang terjadi karana penyalah gunaan informasi dari situs ini.