Persepsi Perkuliahan Al-Islam dan Kemuhammadiyahan (AIK) Bagi Mahasiswa Non Muhammadiyah di PTMA
DOI:
https://doi.org/10.52431/murobbi.v8i1.2530Keywords:
AIK Lectures, Courses, Non-MuhammadiyahAbstract
Perception of Al-Islam and Muhammadiyah lectures for non-Muhammadiyah students as a course. The aim of this research is to find out students' knowledge regarding Al-Islam and Muhammadiyah lectures, do non-Muhammadiyah students feel they understand the lectures given or vice versa? To find out whether in attending Al-Islam and Muhammadiyah lectures non-Muhammadiyah students really internalize it or even just as a formality? This research approach uses qualitative research. Meanwhile, data collection in this research uses the interview method. The findings from this research are that after attending AIK lectures, non-Muhammadiyah students have increased understanding. The majority of non-Muhammadiyah students after attending AIK lectures did not change their previous attitudes or understanding. So most non-Muhammadiyah students consider AIK lectures to be just an academic formality.
Downloads
References
Arqam, Mhd Lailan, Rahmadi Wibowo Suwarno, and Rahmat Ryadhush Shalihin. “Perception Index of Muhammadiyah Ideology: A Survey on Al-Islam and Kemuhammadiyahan Values and Understandings.” Al-Hayat: Journal of Islamic Education 7, no. 2 (2023): 401. https://doi.org/10.35723/ajie.v7i2.403.
El-Yunusi, Muhammad Yusron Maulana, Mansur, Asrori Mahmud, and Samsul Hadi. “Pemanfaatan Lembar Kerja Siswa Dalam Peningkatan Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam.” Murobbi: Jurnal Ilmu Pendidikan 7, no. 2 (2023): 183.
Fadli, Muhammad Rijal. “Memahami Desain Metode Penelitian Kualitatif.” Humanika, Kajian Ilmiah Mata Kuliah Umum 21, no. 1 (2021): 35. https://doi.org/10.21831/hum.v21i1.38075.
Faridi, Faridi. “Al-Islam Dan Kemuhammadiyahan (AIK) Dalam Pandangan Mahasiswa Universitas Muhammadiyah Malang (UMM).” FALASIFA : Jurnal Studi Keislaman 12, no. 1 (2021): 52. https://doi.org/10.36835/falasifa.v12i1.456.
Fikri, Muhammad Aldo Al, and Muhammad Lailan Arqam. “Pengaplikasian Kepemimpian Kolektif Kolegial Organisasi Muhammadiyah.” Al-Qalam: Jurnal Kajian Islam & Pendidikan 10, no. 2 (2018): 59.
Fitriyani. “Organisasi Islam Dan Pengembangan Hukum Islam Di Indonesia.” Jurnal Al-Ulum 10, no. 1 (2010): 74. http://journal.iaingorontalo.ac.id/index.php/au/article/view/12.
Gusneli, Imal Istimal, and Tito Siswanto. “Kemuhammadiyahan Terhadap Kecerdasan Spiritual Mahasiswa Institute Teknologi Dan Bisnis Ahmad Dahlan Jakarta,” n.d., 169.
Habibi, Ibnu, Abdul Bashith, and Ilfi Nurdiana. “Respon Mahasiswa Kualifikasi Akademik Guru Madrasah Diniyah Terhadap Pembelajaran Al-Islam Dan Kemuhammadiyahan.” JPE (Jurnal Pendidikan Edutama) 8, no. 1 (2021): 41.
Handayani, Puspita. “Pendidikan Karakter Matakuliah Al-Islam dan Kemuhammadiyahan (AIK-1) terhadap Perilaku Mahasiswa Fakultas Ekonomi dan Bisnis UMSIDA,” 301, 2017.
Hapsari, Sukma Dewi, and Muhammad Lailan Arqam. “Analisis Model Komunikasi Dakwah K.H. Ahmad Dahlan dalam Film Sang Pencerah Karya Hanung Bramantyo.” At Tabsyir Jurnal Komunikasi Penyiaran Islam 8, no. 2 (2021): 6.
Isah. “Pentingnya AIK Bagi Mahasiswa UAD.” Kompasiana, 2023.
———. “Urgensi AIK Bagi Mahasiswa.” News UAD, 2023.
Nuryana, Zalik. “Revitalisasi Pendidikan Al-Islam dan Kemuhammadiyahan pada Perguruan Muhammadiyah.” OSF Preprints 5, no. 29 (2019): 2.
Pajarianto, Hadi, and Muhaemin. “Al-Islam Kemuhammadiyahan bagi Non-Muslim: Studi Empirik Kebijakan dan Model Pembelajaran di Universitas Muhammadiyah Palopo.” AL-QALAM 26, no. 2 (2020): 237.
Saifullah, Ach., and Agus Zainul Ftri. “Formulasi Strategi Madrasah Dalam Pengembangan Pembelajaran Al-Qur’an Di Madrasah Ibtidaiyah Islamiyah Ngoro Jombang.” Muróbbî: Jurnal Ilmu Pendidikan 7, no. 1 (2023): 159–81.
Santosa, Nyong Eka Teguh Iman. “Karakter Muhammadiyah Melandaikan Gagasan Islam Berkemajuan.” In Eprint Umsida, 5, 2011.
Trivaika, Erga, and Mamok Andri Senubekti. “Perancangan Aplikasi Pengelola Keuangan Pribadi Berbasis Android.” Nuansa Informatika 16, no. 1 (2022): 35. https://doi.org/10.25134/nuansa.v16i1.4670.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Afaf Wafiqoh Nusaibah, Muhammad Lailan Arqam, Badru Tamam
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Pemberitahuan Hak Cipta
- Seluruh materi yang terdapat dalam situs ini dilindungi oleh undang-undang. Dilarang mengutip sebagian atau seluruh isi situs web ini untuk keperluan komersil tanpa persetujuan dewan penyunting jurnal ini.
- Apabila anda menemukan satu atau beberapa artikel yang terdapat dalam Murobbi: Jurnal Ilmu Pendidikan yang melanggar atau berpotensi melanggar hak cipta yang anda miliki, silahkan laporkan kepada kami, melalui email pada CONTACT.
- Aspek legal formal terhadap akses setiap informasi dan artikel yang tercantum dalam situs jurnal ini mengacu pada ketentuan lisensi Creative Commons Attribution.
- Semua Informasi yang terdapat di Murobbi: Jurnal Ilmu Pendidikan bersifat akademik. Murobbi: Jurnal Ilmu Pendidikan tidak bertanggung jawab terhadap kerugian yang terjadi karana penyalah gunaan informasi dari situs ini.