PENGEMBANGAN BAHAN AJAR TEMATIK ORGAN GERAK HEWAN BERBASIS NILAI-NILAI KEISLAMAN KELAS V DI MI AL-AWWAL PALEMBANG

Authors

  • Eni Pujiarti Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.52431/murobbi.v7i1.1120

Keywords:

Development, teaching materials, thematic, Islamic values

Abstract

This research is an R&D (Research and Development) which aims to: 1) produce a thematic teaching material product for animal organs based on valid Islamic class V values, 2) produce a thematic teaching material for animal organs for animal organ based on class V Islamic values the practical one. The development procedure of this study adopted the ADDIE model. The stages are: 1) analysis, 2) design, 3) development, 4) implementation, 5) evaluation, but only carried out until the implementation stage (implementation). This study involved three experts, namely linguists, design experts, and material experts. Subjects one-on-one trials and small-scale trials are students of Va MI Al-Awwal Palembang class. Data collection instruments used observation, interviews, student questionnaire respondents, and validation sheets. The results of this study indicate that: 1) the thematic teaching materials of animal motion organs based on Islamic values ??of class V are declared valid with details of language validation obtaining an average score of 4.2 with very valid criteria, the results of design validation obtain an average score of 3, 4 with valid criteria and the results of material validation obtained an average score of 3.5 with valid criteria, 2.) students' responses to the thematic teaching materials of animal motion organs based on Islamic values ??of class V from the results of the one-on-one trial results obtained an average of an average score of 4.2 with very practical criteria and small-scale trials obtaining an average of 8.2 with very practical criteria.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdullah, F. 2019. Teori-teori pemikiran islam. Palembang: Noefikri.

Arisanti, M. 2018. Pengembangan Bahan Ajar Mata Kuliah Penulisan Kreatif Bermuatan Nilai-Nilai Pendidikan Karakter Religius Bagi Mahasiswa Prodi PBSI FKIP UNISULA. Jurnal Kredo. Vol 1. No 2.

Farasandy Rendy Nugraha. 2017. Pembelajaran Tematik Integratif (Model Integrasi Mata Pelajaran Umum SD/MI Dengan Nilai Agama. Vol.5. No.2.

Hamid, H. 2013. Pengembangan Sistem Pendidikan di Indonesia. Bandung: Pustaka Setia.

Hendri. 2013. Pendidikan Karakter Berbasis Dongeng. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Hidayah Siti Tasniyatul. Pengembangan Modul Tematik Kelas IV dengan Paradigma Integrasi Nilai-Nilai Islam Tema Tempat Tinggalku (Studi di MIN Sindutan Temon, Kulon Progo). Tesis. Yogyakarta : UIN Sunan Kalijaga.

Indiani, F. 2015. Kompetensi Pedagogik Mahasiswa dalam Mengelola Pembelajaran Tematik Integratif Kurikulum 2013 pada Pengajaran Micro di PGSD UAD Yogyakarta. Profesi Pendidikan Dasar. Vol. 2 No. 2.

Kusumam, A Dkk. 2016. Pengembangan Bahan Ajar Mata Pelajaran Dasar. Jurnal Pendidikan Teknologi dan Kejuruan. Vol 23. No 1.

Listiawati. 2017. Tafsir Ayat-ayat Pendidikan. Palembang: Rafapress.

Majid, A. 2005. Perencanaan Pembelajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Muna, Iffarul. Pengembangan Modul fisika Berbasis Integrasi Sains dan Islam Materi Tata Surya, Pesawat Sederhana, dan Gaya Untuk SMP/MTS. Skripsi. Semarang: UIN walisongo.

Nengsi, Sri. 2017. Pengembangan Media Pembelajaran Bentuk Komik Pada Materi Fotosintesis Untuk SMP Kelas VIII, Jurnal Ipteks Terapan, Vol.11.1, hlm.11-108.

Ngaziz, M. Pengembangan Bahan Ajar Tematik Terpadu Dengan Tema Pariwisata Pada Kelas III MI Ma’arif Sukun Malang. Skripsi. Malang: UIN Maulana Malik Ibrahim.

Nurdin, S dan Andrianton. 2016. Kurikulum dan pembelajaran. Jakarta: Rajawali pers.

Prastowo, Andi. 2015. Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif. Jogjakarta: Diva Press.

Prastowo, A. 2016. Pengembangan Bahan Ajar Tematik Tinjauan Teoritis dan Praktik. Jakarta: Kencana.

Prastowo, Andi. 2016. Pengembangan Bahan Ajar Tematik Tinjauan Teoritis dan Praktik. Jakarta: PT Fajar Interpratama Mandiri.

Pusat Bahasa Departemen Pendidikan Nasional. 2003. kamus besar bahasa Indonesia. Jakarta: balai pustaka.

Riduwan. 2012. Belajar Mudah untuk Guru-Karyawan dan Penelitian Pemula. Bandung: Alfabeta.

Rochman, M. 2011. Pembelajaran Tematik Terpadu. Bandung:Remaja Rosdakarya.

Rusmaini. 2017. Ilmu Pendidikan Islam. Palembang: Grafika Telindo Press.

Silviya Rena Maqda Mega. Pengembangan Bahan Ajar Tematik Berbasis Integrasi Islam-Sains Tema 3 Subtema 3 (Ayo Cinta Lingkungan) Untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa kelas IV SD”. Skripsi. Malang: UIN Maulana Malik Ibrahim.

Sugiyono. Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sugono, D. 2002. Berbahasa Indonesia dengan Benar. Jakarta:Penebar Swadaya.

Suryani, N., Setiawan, A., & Putria, A. 2018. Media Pembelajaran Inovatif dan Pengembangannya. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Trianto, 2011. Desain Pengembangan Pembelajaran Tematik. Jakarta: Kencana.

Trianto. 2011. Pengantar Penelitian Pendidikan bagi Pengembangan & Profesi Pendidikan Tenaga kependidikan. Jakarta: Kencana.

Undang-undang RI No. 14 Tahun 2005, Tentang Guru dan Dosen.

Undang-undang RI No. 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. Bandung: Fokus Media.

Wulandari, T. Pengembangan Bahan Ajar Tematik Berbasis Santifik Pada Subtema 3 Kebiasaan Makanku Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Tesis. Bandar Lampung: Universitas Lampung.

Zainuddin A Rahman Ritonga. 1997. Fiqih Ibadah. Jakarta: Gaya Media Pratama.

Downloads

Published

2023-03-01

How to Cite

Pujiarti, E. (2023). PENGEMBANGAN BAHAN AJAR TEMATIK ORGAN GERAK HEWAN BERBASIS NILAI-NILAI KEISLAMAN KELAS V DI MI AL-AWWAL PALEMBANG. Muróbbî: Jurnal Ilmu Pendidikan, 7(1), 1–17. https://doi.org/10.52431/murobbi.v7i1.1120

Issue

Section

Artikel