HASIL BELAJAR MATEMATIKA MELALUI PENDEKATAN DEDUKTIF DAN INDUKTIF
Keywords:
Deductive, Inductive Approach, Learning Outcomes.Abstract
Abstract: The application of a deductive approach is an approach that uses logic to draw one or more conclusions based on a given set of premises. In this case, the researcher chose material regarding the properties of the spatial structure applied in class V-A Madrasah Ibtidaiyah Bahrul Ulum Tambakberas.
The application of the inductive approach is an approach that emphasizes observations first, then draws conclusions based on these observations. In this case, the researcher chose material regarding the properties of spatial structures that were applied in class V-B Madrasah Ibtidaiyah Bahrul Ulum Tambakberas Jombang.
The results of the simple linear regression equation show that the use of comparison of inductive learning outcomes indicates a better goal, so it can improve the learning outcomes of fifth grade students at MI Bahrul Ulum Tambakberas Jombang. While the results of partial hypothesis testing on the regression coefficients of each predictor obtained the value of T table = ta / 2 ; df (n-2) = t 5%/2; df (56-2) = t 0.025; df(54) = 2.00. The hypotheses of each predictor are as follows:
The results of the partial test output (t) obtained the value of T arithmetic = 9.00 indicating that T count > T table that is 9.00 > 2.00 and the standard significance / probability value (a) 0.000 < 0.05 then Ho is rejected and Ha is accepted . This shows that the predictor regression coefficient of the inductive approach has an effect on student learning outcomes.
Downloads
References
Arikunto Suharsimi, 2006 Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik, Rineka cipta, Jakarta
Asrori Muhammad, 2007 Psikologi Pembelajaran, Wacana Prima, Bandung
Aunurrahman,2010 Belajar dan Pembelajaran, Alfabeta, Bandung
Dede Rahmat Hidayat, 2011 Teori dan Aplikasi Psikologi Kepribadian dalam Konselin, Bogor Ghalia Indonesia
G Tambunan,1987 Metode ditinjau dari interaksi murid dengan materi, Karunika UT Jakarta
Hamalik Oemar. 2007 Dasar-Dasar Pengembangan. ROSDA, Bandung
Hudojo Herman, 2005 Pengembangan Kurikulum dan Pembelajaran Matematika, Universitas Negeri Malang
Ismail dkk, 2000 Kapita Selekta Pembelajaran Matematika,Universitas Terbuka, Jakarta
Komalasari Kokom,2014 Pembelajaran Konstektual Konsep dan Aplikasi, Refka Aditama Bandung
Kunandar, 2011 Guru Profesional implementasi Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP) Sukses dalam sertifikasi Guru, Rajawali Pres Jakarta
Lawrence A Pervin,2011 Teori Psikologi Kepribadian Kencana, Jakarta
Masitoh, 2009 Strategi Pembelajaran TK, Universitas Terbuka, Jakarta
Muhlisrarini dan H.M. Ali Hamzah, M.Pd.Drs. 2014 Perencanaan dan Strategi Pembelajaran Matematika, Rajawali Pers Jakarta
Mujiono dan Dimyati,2013 Belajar dan Pembelajaran, Rineka Cipta Jakarta
Mulyasa E,.M.Pd, Dr, 2013 Menjadi Guru Profesional, ROSDA, Bandung
Musfiqon,2015 Pengembangan Media dan Sumber Pembelajaran, Prestasi Pustaka Jakarta
Nata Abuddin ,M.A.2009 Prespektif Islam tentang Strategi Pembelajaran, Kencana, Jakarta.
Nurdiansyah dan Musfiqon, 2010 Pendekatan Pembelajaran Saintifik, Nizamia Learning Center, Surabaya
Prasetyo Kurniawan Agus, 2010 Strategi Pembelajaran Matematika. Pustaka Belajar, Yogyakarta
Purwanto.2010 Evaluasi Hasil Belajar, Pustaka Belajar, Yogyakarta
Priansa Jani Donni dan Karwati Evis,2015 Menegemen Kelas Alfabeta, Bandung
Rahmat Ali , , 2009 KapitaSelekta,TERAS, Yogyakarta
Sagala Syaiful,M.pd.,Prof Dr.,2003 Konsep dan Makna Pembelajaran, Alfabeta Bandung
Sagala, Syaiful, 2003 Konsep dan Makna Pembelajaran, Alfabeta, Bandung
Sri Anitah W dkk, 2008 Strategi Pembelajaran Matematika, Universitas Terbuka, Jakarta
Sugiyono, Prof. Dr. 2012 Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D) Alfabeta, Bandung
Sukardjono,M.Pd.Dr 2008 Hakekat dan Sejarah Matematika, Universitas Terbuka, Jakarta
Susanto Ahmad.2013. Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. KENCANA. Jakarta
Sutekno Sobri, 2014 Pemimpin dan Gaya Pemimpinan, Holistika Edisi Pertama. Lombok
Suprijono Agus,2014 Cooperatif learning Teori dan Aplikasi Paikem, Pustaka belajar. Yogyakarta
Suryabrata Sumadi,2008 Psikologi Pendidikan, PT Raja Grafindo Persada, Jakarta
Syah Muhibbin, 2009 Psikologi Belajar,Raja Grafindo Persada, Jakarta
Zulhami 2015, Teori Psikologi Behavioristik dan Humanistik dalam Prespektif Pendidikan Islam, Jurnal Darul ilmi vol 3 No.I Kencana Jakarta
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Intan Nadiroh, Cahya Mauidho Hasanah
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Pemberitahuan Hak Cipta
- Seluruh materi yang terdapat dalam situs ini dilindungi oleh undang-undang. Dilarang mengutip sebagian atau seluruh isi situs web ini untuk keperluan komersil tanpa persetujuan dewan penyunting jurnal ini.
- Apabila anda menemukan satu atau beberapa artikel yang terdapat dalam Murobbi: Jurnal Ilmu Pendidikan yang melanggar atau berpotensi melanggar hak cipta yang anda miliki, silahkan laporkan kepada kami, melalui email pada CONTACT.
- Aspek legal formal terhadap akses setiap informasi dan artikel yang tercantum dalam situs jurnal ini mengacu pada ketentuan lisensi Creative Commons Attribution.
- Semua Informasi yang terdapat di Murobbi: Jurnal Ilmu Pendidikan bersifat akademik. Murobbi: Jurnal Ilmu Pendidikan tidak bertanggung jawab terhadap kerugian yang terjadi karana penyalah gunaan informasi dari situs ini.