HASIL BELAJAR MATEMATIKA MELALUI PENDEKATAN DEDUKTIF DAN INDUKTIF

Authors

  • Intan Nadiroh Institut Agama Islam Bani Fattah Jombang, Indonesia
  • Cahya Mauidho Hasanah Institut Agama Islam Bani Fattah Jombang, Indonesia

Keywords:

Deductive, Inductive Approach, Learning Outcomes.

Abstract

Abstract: The application of a deductive approach is an approach that uses logic to draw one or more conclusions based on a given set of premises. In this case, the researcher chose material regarding the properties of the spatial structure applied in class V-A Madrasah Ibtidaiyah Bahrul Ulum Tambakberas.

The application of the inductive approach is an approach that emphasizes observations first, then draws conclusions based on these observations. In this case, the researcher chose material regarding the properties of spatial structures that were applied in class V-B Madrasah Ibtidaiyah Bahrul Ulum Tambakberas Jombang.

The results of the simple linear regression equation show that the use of comparison of inductive learning outcomes indicates a better goal, so it can improve the learning outcomes of fifth grade students at MI Bahrul Ulum Tambakberas Jombang. While the results of partial hypothesis testing on the regression coefficients of each predictor obtained the value of T table = ta / 2 ; df (n-2) = t 5%/2; df (56-2) = t 0.025; df(54) = 2.00. The hypotheses of each predictor are as follows:

The results of the partial test output (t) obtained the value of T arithmetic = 9.00 indicating that T count > T table that is 9.00 > 2.00 and the standard significance / probability value (a) 0.000 < 0.05 then Ho is rejected and Ha is accepted . This shows that the predictor regression coefficient of the inductive approach has an effect on student learning outcomes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arikunto Suharsimi, 2006 Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik, Rineka cipta, Jakarta

Asrori Muhammad, 2007 Psikologi Pembelajaran, Wacana Prima, Bandung

Aunurrahman,2010 Belajar dan Pembelajaran, Alfabeta, Bandung

Dede Rahmat Hidayat, 2011 Teori dan Aplikasi Psikologi Kepribadian dalam Konselin, Bogor Ghalia Indonesia

G Tambunan,1987 Metode ditinjau dari interaksi murid dengan materi, Karunika UT Jakarta

Hamalik Oemar. 2007 Dasar-Dasar Pengembangan. ROSDA, Bandung

Hudojo Herman, 2005 Pengembangan Kurikulum dan Pembelajaran Matematika, Universitas Negeri Malang

Ismail dkk, 2000 Kapita Selekta Pembelajaran Matematika,Universitas Terbuka, Jakarta

Komalasari Kokom,2014 Pembelajaran Konstektual Konsep dan Aplikasi, Refka Aditama Bandung

Kunandar, 2011 Guru Profesional implementasi Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP) Sukses dalam sertifikasi Guru, Rajawali Pres Jakarta

Lawrence A Pervin,2011 Teori Psikologi Kepribadian Kencana, Jakarta

Masitoh, 2009 Strategi Pembelajaran TK, Universitas Terbuka, Jakarta

Muhlisrarini dan H.M. Ali Hamzah, M.Pd.Drs. 2014 Perencanaan dan Strategi Pembelajaran Matematika, Rajawali Pers Jakarta

Mujiono dan Dimyati,2013 Belajar dan Pembelajaran, Rineka Cipta Jakarta

Mulyasa E,.M.Pd, Dr, 2013 Menjadi Guru Profesional, ROSDA, Bandung

Musfiqon,2015 Pengembangan Media dan Sumber Pembelajaran, Prestasi Pustaka Jakarta

Nata Abuddin ,M.A.2009 Prespektif Islam tentang Strategi Pembelajaran, Kencana, Jakarta.

Nurdiansyah dan Musfiqon, 2010 Pendekatan Pembelajaran Saintifik, Nizamia Learning Center, Surabaya

Prasetyo Kurniawan Agus, 2010 Strategi Pembelajaran Matematika. Pustaka Belajar, Yogyakarta

Purwanto.2010 Evaluasi Hasil Belajar, Pustaka Belajar, Yogyakarta

Priansa Jani Donni dan Karwati Evis,2015 Menegemen Kelas Alfabeta, Bandung

Rahmat Ali , , 2009 KapitaSelekta,TERAS, Yogyakarta

Sagala Syaiful,M.pd.,Prof Dr.,2003 Konsep dan Makna Pembelajaran, Alfabeta Bandung

Sagala, Syaiful, 2003 Konsep dan Makna Pembelajaran, Alfabeta, Bandung

Sri Anitah W dkk, 2008 Strategi Pembelajaran Matematika, Universitas Terbuka, Jakarta

Sugiyono, Prof. Dr. 2012 Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D) Alfabeta, Bandung

Sukardjono,M.Pd.Dr 2008 Hakekat dan Sejarah Matematika, Universitas Terbuka, Jakarta

Susanto Ahmad.2013. Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. KENCANA. Jakarta

Sutekno Sobri, 2014 Pemimpin dan Gaya Pemimpinan, Holistika Edisi Pertama. Lombok

Suprijono Agus,2014 Cooperatif learning Teori dan Aplikasi Paikem, Pustaka belajar. Yogyakarta

Suryabrata Sumadi,2008 Psikologi Pendidikan, PT Raja Grafindo Persada, Jakarta

Syah Muhibbin, 2009 Psikologi Belajar,Raja Grafindo Persada, Jakarta

Zulhami 2015, Teori Psikologi Behavioristik dan Humanistik dalam Prespektif Pendidikan Islam, Jurnal Darul ilmi vol 3 No.I Kencana Jakarta

Downloads

Published

2021-06-28

How to Cite

Nadiroh, I., & Hasanah, C. M. (2021). HASIL BELAJAR MATEMATIKA MELALUI PENDEKATAN DEDUKTIF DAN INDUKTIF. Muróbbî: Jurnal Ilmu Pendidikan, 5(1), 143–156. Retrieved from https://jurnal.iaibafa.ac.id/index.php/murobbi/article/view/408

Issue

Section

Artikel