IMPLEMENTASI PENJAMINAN MUTU MADRASAH
DOI:
https://doi.org/10.52431/murobbi.v3i1.183Keywords:
Quality assurance, education, madrasaAbstract
Quality control in the management of education is faced with constraints of limited educational resources. Therefore we need an effort to control quality in the form of guarantees, so that all aspects related to education services provided are in accordance with or exceeding national education standards. This paper aims to describe the implementation of education quality assurance in Madrasah Aliyah An-Najiyah Bandung, including; implementation of madrasah quality assurance, quality implementation obstacles, and solutions in overcoming obstacles to implementing quality assurance in Madrasah aliyah An-Najiyah Bandung. This research uses a qualitative approach through descriptive methods. The data collection techniques using in-depth interviews, observation, and literature study. The results showed that; first, In terms of quality assurance in terms of the eight national education standards in Madrasah Aliyah An-Najiyah, Bandung, it is at a good standard level and even exceeds the minimum service standard so that it becomes a distinct advantage for this madrasa. High competitive power makes the process of implementing quality assurance more stringent. Second, the internal obstacle that arises is the absence of a special quality assurance institution internal to the institution that controls all aspects of quality assurance. Third, the solution to the obstacles that arise will be minimized if institutionally already built.
Downloads
References
Arikunto, Suharsimi, Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktek, Jakarta: Bulan Bintang, 2003.
Bridge, Judd, & Mocck, The determinants of educational outcomes, Massachusetts: Balinger Publishing Company, 1979.
Danim, Sudarwan, Menjadi Peneliti Kualitatif Rancangan Metodologi, Presentasi, dan Publikasi Hasil Penelitian untuk Mahasiswa dan Penelitian Pemula Bidang Ilmu Sosial, Pendidikan, dan Humaniora, Bandung: Remaja Rosdakarya, 2002.
Fadhli, Muhammad, “Manajemen Pendidikan Mutu Pendidikan.” Tadbir: Jurnal Studi Manajemen Pendidikan vol. 1, no 02 (2017).
Hadis dan Nurhayati, Manajemen Mutu Pendidikan, Bandung: AlfaBeta, 2010.
Hoy, C. Jardine, C. B. and Wood, M, Improving Quality in Education, London and New York: Falmer Press, 2005.
Husman, Husaini danSetiadi Akbar, Puronomo, Metodologi Penelitian Sosial, Jakarta: PT. Bumi Aksara, 2009.
Husman, Husaini, Metodologi Penelitian Sosial, Jakarta: Bumi Aksara, 2000.
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan, Permendikbud RI Nomor 28 tahun 2016 tentang Sistem Penjaminan Mutu Pendidikan Dasar dan Menengah, Jakarta:Kemendikbud, 2016.
Kementerian Pendidikan Nasional, Keputusan Kemendiknas RI No 129a/U/2004 tentang Standar Pelayanan Minimal Bidang Pendidikan, Jakarta:Kemendiknas, 2004.
Kyle, Reaching for excellence, Washington U.S:Government Printing Office, 1985.
Moerdiyanto, Strategi Pelaksanaan Sistem Penjaminan Mutu Pendidikan (Sppmp) Oleh Pemerintah Kabupaten/Kota. Jurnal informasi No 2, edisi 35 tahun 2009.
Moleong, Lexy. J., Metodologi Penelitian Kualitatif, Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2000.
Muhaimin, Pengembangan Kurikulum Pendidikan Agama Islam, Jakarta: PT.Raja Grafindo Persada, 2005.
Republik Indonesia, PP RI No 19 tahun 2005 tentang Standar Nasional Pendidikan. Jakarta:Sekretariat Negara, 2005.
Republik Indonesia. PP RI No.2 tahun 2018 tentang Standar Pelayanan Minimal, Jakarta: Sekretariat Negara, 2018.
Sallis, E., Total Quality Management in Education, London: Kogan Page Limited, 2005.
Sugiyono, Metode Penelitian Pendidikan; Pendekatan Kuantitatif dan Kualitatif dan R&D, Bandung: Alfabeta,2006.
Syah Putra, Rahmat, AR, Murniati, dan Bahrun, “Strategi Peningkatan Mutu Pendidikan Pada Sma Negeri 3 Meulaboh Kecamatan Johan Pahlawan Kabupaten Aceh Barat.” Jurnal Magister Administrasi Pendidikan Pascasarjana Universitas Syiah Kuala Volume 5 No 3 (Agustus 2017).
Tim Redaksi Siar Grafika, Undang Undang Sisidiknas 2003, Jakarta: Sinar Grafika, 2007.
Vroeijenstijn, Ton, “Quality Assurance in Europe: Background and The State of Arts”, Makalah disampaikan pada seminar “On Quality Assurance in Higher Education”, Yogyakarta July 18 -19, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Pemberitahuan Hak Cipta
- Seluruh materi yang terdapat dalam situs ini dilindungi oleh undang-undang. Dilarang mengutip sebagian atau seluruh isi situs web ini untuk keperluan komersil tanpa persetujuan dewan penyunting jurnal ini.
- Apabila anda menemukan satu atau beberapa artikel yang terdapat dalam Murobbi: Jurnal Ilmu Pendidikan yang melanggar atau berpotensi melanggar hak cipta yang anda miliki, silahkan laporkan kepada kami, melalui email pada CONTACT.
- Aspek legal formal terhadap akses setiap informasi dan artikel yang tercantum dalam situs jurnal ini mengacu pada ketentuan lisensi Creative Commons Attribution.
- Semua Informasi yang terdapat di Murobbi: Jurnal Ilmu Pendidikan bersifat akademik. Murobbi: Jurnal Ilmu Pendidikan tidak bertanggung jawab terhadap kerugian yang terjadi karana penyalah gunaan informasi dari situs ini.