Tugas Guru Mengembangkan Kecerdasan Anak Didiknya
DOI:
https://doi.org/10.52431/murobbi.v2i1.122Keywords:
Teachers, Intelligence, ProtegeAbstract
Broadly speaking, the duties and responsibilities of a teacher is to develop the intelligence that exists within each of his students. This intelligence should be developed so that students can grow and grow into a smart human and ready to face any challenges in the future. Among the intelligences that need to be developed by a teacher are as follows; Intellectual intelligence, intellectual intelligence is an intelligence that seems to be excellent and developed with a larger portion in almost all formal schools in the world, including in Indonesia; Emotional intelligence, emotional intelligence is also developed in formal schools, but the portion is far below intellectual intelligence; Spiritual intelligence, in some studies in the field of intelligence and psychology, spiritual intelligence is said to be the most important intelligence. The three types of intelligence that exist in the students is very necessary to be noticed by a teacher so that the intelligence of children as a whole can be well developed. Broadly speaking, this is the duty and responsibility of a teacher in educating his students. A task and responsibility that is not light, but very important and noble, for the future generation of intelligent and noble character.
Downloads
References
Azzet, Akhmad Muhaimin. Menjadi Guru Favorit. Jogjakarta: Ar-Ruzz Media, 2011. Cet. I.
Ismail. Strategi Pembelajaran Agama Islam Berbasis PAIKEM. Semarang: Rasail Media Group, 2009. Cet. IV.
Ma’arif, Syamsul. Revitalisasi Pendidikan Islam. Jogjakata: Graha Ilmu, 2007.
Majid, Abdul. Perencanaan Pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2009. Cet. VI.
Marno dan M. Idris. Strategi dan Metode Pengajaran. Jogjakarta: Ar-Ruzz Media, 2008. Cet. II.
Mubarok, Achmad. Psikologi Qurani. Jakarta: Pustaka Firdaus, 2011.
Mujib, Abdul dan Yusuf Mudzakir. Nuansa-Nuansa Psikologi Iislami. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada, 2002.
Ramayulis. Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Kalam Mulia, 2008. Cet. VII.
Ratna, Sulistami dan Erlinda Manaf Mahdi. Universal Intelligence. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama, 2006.
Suharsono. Melejitkan IQ, IE, dan IS. Depok: Inisiasi Press, 2015.
Syah, Muhibbin. Psikologi Pendidikan dengan Pendekatan Baru. Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2008. Cet. XIIII.
Tafsir, Ahmad. Ilmu Pendidikan dalam Perspektif Islam. Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2014. Cet. XI.
Undang-undang Republik Indonesia No.14 tahun 2005 tentang guru dan dosen Undang-Undang Tentang Guru dan Dosen. Bandung: Citra Umbara, 2012.
Usman, Moh. Uzer. Menjadi Guru Profesional. Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2009. Cet. XXIII.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Pemberitahuan Hak Cipta
- Seluruh materi yang terdapat dalam situs ini dilindungi oleh undang-undang. Dilarang mengutip sebagian atau seluruh isi situs web ini untuk keperluan komersil tanpa persetujuan dewan penyunting jurnal ini.
- Apabila anda menemukan satu atau beberapa artikel yang terdapat dalam Murobbi: Jurnal Ilmu Pendidikan yang melanggar atau berpotensi melanggar hak cipta yang anda miliki, silahkan laporkan kepada kami, melalui email pada CONTACT.
- Aspek legal formal terhadap akses setiap informasi dan artikel yang tercantum dalam situs jurnal ini mengacu pada ketentuan lisensi Creative Commons Attribution.
- Semua Informasi yang terdapat di Murobbi: Jurnal Ilmu Pendidikan bersifat akademik. Murobbi: Jurnal Ilmu Pendidikan tidak bertanggung jawab terhadap kerugian yang terjadi karana penyalah gunaan informasi dari situs ini.