Strategi Dakwah Nabi Ibrahim dalam Perpektif Pembelajaran Saintifik
DOI:
https://doi.org/10.52431/murobbi.v1i2.112Keywords:
Strategy of Da’wa, Prophet Ibrahim, Know God, Scientific LearningAbstract
Prophet Ibrahim is one of the prophets who received the title as Father of Tauhid who invites his people in seeking God by using the mind. The verses of the Qur’an that recount the incident include the letter of al-An’am: 75-79. In the Curriculum 2013 known scientific learning process that involves students directly, to perform Cognitive processes. This research focuses on the use of mind in the process of knowledge of God by the Prophet Ibrahim in the perspective of scientific learning. With the method of library research through the historical and descriptive approach in the results obtained that the Prophet Abraham used the mind as a tool to awaken his people to find the true God, through contemplation and thinking rationally, about who has created nature and its contents, which should be used as God’s worship. This process is also known in the 2013 Curriculum Science lesson. The process has stages as in the scientific learning phase. Namely there are activities as follows: observing, asking, experimenting, reasoning, and communicate, like in learning.
Downloads
References
Amri, Sofan. Pengembangan & Model Pembelajaran dalam Kurikulum 2013. Jakarta: Prestasi Pustakaraya, 2015.
Ashim, Muhammad dan Izzudin Karimi. Tafsir Muyassar 1. Jakarta: Darul Haq, 2016.
Asyur, Abdul Lathif. Kisah Para Nabi untuk Keluarga. Jakarta: Embun Embun Litera, 2010.
Azwar, Saefuddin. Metode Penilitian. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 1998.
Bakker, Anton dan A. Charris. Metodologi Penelitian Filsafat. Jakarta: Rineka Cipta, 1997.
Budiono. Kamus Lengkap Bahasa Indonesia. Surabaya: Karya Agung, 2005.
Daryanto. Pendekatan Pembelajaran Saintifik Kurikulum 2013. Yogyakarta: Gava Media, 2013.
Effendy, Onong Uchjana. Dinamika Komunikasi. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2008.
Fadlillah, M. Implementasi Kurikulum 2013 Dalam Pembelajaran SD/MI, SMP/MTs & SMA/MA. Yogyakarta: Ruzz Media, 2014.
Fathan, Ummu Asma-Ummu. Mukjizat Nabiku. Jakarta: Bela Cilik, 2009.
Fathurrohman, Muhammad. Paradigma Pembelajaran Kurikulum 2013. Yogyakarta: Kalimedia, 2015.
Ghoffar, M. Abdul. Kisah Para Nabi Abu Fida’ Ismail Ibnu Katsir. Jakarta: Pustaka Azzam, 2001.
Haekal, Muhammad Husain. Sejarah Hidup Muhammad. Jakarta: Dunia Pustaka Jaya, 1984.
Hamalik, Oemar. Dasar-Dasar Pengembangan Kurikulum. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2009.
Hasan, M. Iqbal. Pokok- Pokok Materi Methodologi Penelitian dan Aplikasinya. Jakarta: Ghalia Indonesia, 2002.
Hasan, Moh. Syamsi. Qishashul Anbiya’ (Kisah Para Nabi) Ibnu Katsir. Surabaya: Amelia, 2015.
Hoove, Ichtiar Van. Ensiklopedi Islam. Jakarta: Dewan Redaksi Ensiklopedi Islam, 1994.
Ihsani, Cecep. Kisah Nyata 25 Nabi dan Rasul. Surabaya: Dua Media, 2011.
Iqbal, Muhammad dkk. Tafsir Al-Qur’an Jilid 1, 4, 5, 6. Jakarta: Darul Haq, 2016.
Mashad, Dhurorudin. Mutiara Hikmah Kisah 25 Rasul. Jakarta: Erlangga, 2002.
Masykur, Imam Ghazali. Wanita-Wanita Hebat Pengukir Sejarah (Kisah Memikat di Balik Kesuksesan Para Nabi). Jakarta: Almahira, 2009.
Mulyasa, H.E. Pengembangan dan Implementasi Kurikulum 2013. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2013.
Narbuko, Cholid dan Abu Achmadi. Metodologi Penelitian. Jakarta: Bumi Aksara, 2013.
Nasir, Moh. Metode Penelitian. Jakarta: Ghalia Indonesia, 1999.
Saebeni, Beni Ahmad dan Abdul Hamid. Ilmu Akhlak. Bandung: Pustaka Setia, 2012.
Sani, Ridwan Abdullah. Pembelajaran Saintifik untuk implementasi Kurikulum 2013. Jakarta: Bumi Aksara, 2015.
Sudarto. Metode Penelitian Filsafat. Jakarta: Raja Grafindo Persada, 1997.
Team, Rizky Pradana. Kisah Teladan 25 Nabi dan Rasul. Surabaya: Graha Ilmu Mulia, 2015.
Tim Pelaksana. Al-Qur’an Al-Karim dan Terjemahnya. Kudus: Menara Kudus, 2006.
Tim Penyusun. Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka, 1990.
Tim Penyusun. Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Pusat Bahasa Departemen Pendidikan Nasional, 2008.
Tim Pustaka Phoenix. Kamus Besar Bahasa Indonesia Edisi Baru. Jakarta: Media Pustaka Phoenix, 2012.
Umar, Bukhari. Hadis Tarbawi Pendidikan dalam Perspektif Hadis. Jakarta: Amzah, 2012.
Widyastono, Herry. Pengembangan Kurikulum di Era Otonomi Daerah dari Kurikulum 2004, 2006, ke Kurikulum 2013. Jakarta: Bumi Aksara, 2014.
Zed, Mestika. Penelitian Kepustakaan. Jakarta: Yayasan Obor Indonesia, 2004.
Zuharini, dkk. Filsafat Pendidikan Islam. Jakarta: Bumi Aksara, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Pemberitahuan Hak Cipta
- Seluruh materi yang terdapat dalam situs ini dilindungi oleh undang-undang. Dilarang mengutip sebagian atau seluruh isi situs web ini untuk keperluan komersil tanpa persetujuan dewan penyunting jurnal ini.
- Apabila anda menemukan satu atau beberapa artikel yang terdapat dalam Murobbi: Jurnal Ilmu Pendidikan yang melanggar atau berpotensi melanggar hak cipta yang anda miliki, silahkan laporkan kepada kami, melalui email pada CONTACT.
- Aspek legal formal terhadap akses setiap informasi dan artikel yang tercantum dalam situs jurnal ini mengacu pada ketentuan lisensi Creative Commons Attribution.
- Semua Informasi yang terdapat di Murobbi: Jurnal Ilmu Pendidikan bersifat akademik. Murobbi: Jurnal Ilmu Pendidikan tidak bertanggung jawab terhadap kerugian yang terjadi karana penyalah gunaan informasi dari situs ini.