Pendidikan Luar Sekolah; Kajian Optimalisasi Fungsi Keluarga sebagai Bagian Institusi Pendidikan

  • Muhammad Asrori Ma'sum Institut Agama Islam Bani Fattah, Jombang
Keywords: Education Outside School, Family

Abstract

Education plays an important role in the Islamic world. Conception of lifelong education already existed long before the birth of the concept of Education Outside School. This conception is not hierarchical, but rather an educational process conducted since the period of alastu birabbikum. (period in the womb) to the period yurfa’ûn (the period when humans resurrected). Because the education lasts a lifetime, then the process can be done in families, communities, institutions of formal and non-formal. Public response to what is happening outside school, both within the family and in a social environment or community, is not regarded as an educational process, it becomes a separate problem, which is on that account that needs to be studied to be placed in their respective positions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdulloh, Amin. Dalam Religiusitas Iptek, Yogyakarta: Fak.Tarbiyah IAIN Sunan Kalijaga dan Pustaka Pelajar, 1998.
Ballantine, Jeanne H. Sociology of Education; a Systematic Analysis. Wright State University, Prentice Hall Englewood Cliffs, N.j. 07632
Bukhari, Muchtar. Posisi dan Fungsi Pendidikan Agama Islam dalam Kurikulum Perguruan Tinggi. Malang: Makalah IKIP Malang, 1992.
Dahlan, MD. Ciri-Ciri Kepribadian Siswa SPG Negeri di Jawa Barat Dikaitkan dengan Sikapnya Terhadap Jabatan Guru. Dalam, Chabib Thaha, Kapita Selekta Pendidikan Islam, t.t.
Qussy (el), Abdul Aziz. Pokok-pokok Kesehatan Mental Jiwa. terj. Zakiyah Drajat. Jakarta: Bulan Bintang, 1975.
Fadjar, Malik. Tantangan dan Peran Umat Islam dalam Menyongsong Abad XXI. Surabaya, Makalah IAIN Sunan Ampel. 1995.
Hurlock, E. B. Adolescent Development. Tokyo, McGraw Hill, Inc. 1973.
Joesoef, Soelaiman. Pendidikan Luar Sekolah. Surabaya: CV. Usaha Nasional, 1979.
Kohn, M. L. Social Class and Parent Child Relationship: an Interpretation. Dalam M. Chabib Thoha, 1988. Kapita Selekta Pendidikan Islam, Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 1971.
Langgulung, Hasan. Manusia dan Pendidikan, Jakarta: Pustaka al-Husna, t.t.
Madjid, Nurcholis. Masyarakat Religius, Jakarta: Paramadina, 1997.
Madjid, Nurcholis. Islam doktrin dan Peradaban, Jakarta: Paramadina, 1993.
Mastuhu. Dinamika Sistem Pendidikan Pesantren, Jakarta: INIS, 1994.
Mastuhu. Memberdayakan Sistem Pendidikan Islam, Jakarta: Logos, 1999.
Muhaimin dkk. Pemikiran Pendidikan Islam. Bandung: Trigenda Karya, 1993.
Nasution, Harun. Islam Rasional, Bandung: Mizan, 1995.
Rahman, Fazlur. Islam. terj. Ahsin Muhammad. Bandung: Pustaka, 1984.
Saifulloh, Ali. Pendidikan Pengajaran Kebudayaan. Surabaya: Usaha Nasional, 1989.
Suryabrata, Sumadi. Psikologi Pendidikan. Jakarta: Rajawali Pers, 1984.
Tafsir, Ahmad. Ilmu Pendidikan dalam Perspektif Islam. Bandung: Remaja Rosdakarya, 1994.
Tim Depag RI. Islam Untuk Disiplin Antropologi. Jakarta,: P3AI-PTU, 1988.
Undang-undang Sistem Pendidikan Nasional, Nomor 2 tahun 1989. Jakarta, PT. Kreasi Jaya Utama.
Wahyu. Wawasan Ilmu Sosial Dasar, Surabaya: Usaha Nasional, 1986.
Zaini, Syahminan. Prinsip-prinsip Dasar Konsepsi Pendidikan Islam. Jakarta: Kalam Mulia, 1986.
Published
2015-12-01
How to Cite
Ma’sum, M. (2015). Pendidikan Luar Sekolah; Kajian Optimalisasi Fungsi Keluarga sebagai Bagian Institusi Pendidikan. Tafáqquh: Jurnal Penelitian Dan Kajian Keislaman, 3(2), 23-36. Retrieved from http://jurnal.iaibafa.ac.id/index.php/tafaqquh/article/view/45
Section
Article