Modernisasi Sistem Pendidikan Pondok Pesantren

  • Muhammad Zamroji Sekolah Tinggi Agama Islam At-Tahdzib, Jombang
Keywords: Modernization System, Education, Islamic Boarding School

Abstract

Islamic Boarding School is an Islamic institution which has the advantage both from the aspect scientific tradition or transmission side and intensity of Muslims. The swift currents of globalization push present of ideas modernization for the challenges needs of social transformation. However, not a little worrying ideas can affect identity and function of the principal. The modernisation of Boarding Schools involves three aspects; curriculum; learning model; and institutional structures. From the three models, refer to the intent and purpose of which is to maintain the balance of theoretical aspects and scientific aspects (practice), but it also meets stock to the students both temporal and hereafter in all fields, so that the students can have the achievements of science in the science of religion and also general science.

Downloads

Download data is not yet available.

References

A’la, Abd. Pembaruan Pesantren. Yogyakarta: Pustaka Pesantren, 2006.
Ahmad, Zulaichah. Perencanaan Pembelajaran PAI. Jember: MC Press, 2008.
Azra, Azyumardi. Pendidikan Islam: Tradisi dan Modernisasi Menuju Milenium Baru. Jakarta: Penerbit Kalimah, 2001. Cet. III.
_____. Surau Pendidikan Islam Tradisional dalam Transisi dan Modernisasi. terj. Iding Rasyidin. Jakarta: Logos Wacana Ilmu, 2003.
Burhanudin, Jajat. Mencetak Muslim Modern; Peta Pendidikan Islam Indonesia. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada, 2006.
_____. Grand Design Pendidikan Diniyah Dan Pondok Pesantren Tahun 2005-2010. Jakarta: Direktorat Pendidikan Diniyah Dan Pondok Pesantren, 2006.
_____. Pedoman Penyelenggaraan Unit Keterampilan Pondok Pesantren. Jakarta: Dirjen Lembaga Islam, 1983.
Dhofier, Zamakhsyari. Tradisi Pesantren Studi Pandangan Hidup Kyai Dan Visinya Mengenai Masa Depan Indonesia. Jakarta: LP3ES, 2011.
_____. Tradisi Pesantren; Memadu Modernitas untuk Kemajuan Bangsa. Yogyakarta: Pesantren Nawesea Press, 2009.
Khozin. Jejak-Jejak Pendidikan Islam Di Indonesia. Malang: UMM Press, 2006.
Madjid, Nurcholish. Islam, Kemodernan, dan Keindonesiaan. Bandung: Mizan, 1997.
_____. Modernisasi Pesantren; Kritik Nurcholis Terhadap Pendidikan Islam Tradisional. Jakarta: Ciputat Press, 2002.
Malik, Jamaluddin. Pemberdayaan Pesantren. Yogyakarta: Pustaka Pesantren, 2005.
Mas’ud, Abdurrahman. Dari Haramain Ke Nusantara. Jakarta: Kencana, 2006.
_____. Reproduksi Ulama’ di Era Globalisasi Resistansi Tradisional Islam. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2005.
Masruroh, Ninik dan Umiarso. Modernisasi Pendidikan Islam. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media, 2011.
Mudyahardjo, Redja. Pengantar Pendidikan. Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2008.
Mun’im, A. Rafiq Zainul. ”Peran Pesantren Dalam Education For All Di Era Globalisasi”. Jurnal Pendidikan Islam. Vol. 01, No. 01, Juni 2009.
Nasir, M. Ridlwan. Mencari Tipologi Format Pendidikan Ideal. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2010.
Nata, Abuddin. Kapita Selekta Pendidikan Islam. Bandung: Angkasa, 2003.
Nurhayati, Anin. Kurikulum Inovasi; Telaah Terhadap Pengembangan Kurikulum Pendidikan Pesantren. Yogyakarta: Sukses Offset, 2010.
Qamar, Mujamil. Pesantren; Dari Transformasi Metodolodgi Menuju Demokratisasi Institusi. Jakarta: Erlangga, 2005.
Rafiq A. Pemberdayaan Pesantren. Yogyakarta: Pustaka Pesantren, 2005.
Rahman, Arif. Memahami Pendidikan dan Ilmu Pendidikan. Yogyakarta: LaksBang Mediatama, 2009.
Ramayulis. Metodologi Pembelajaran Agama Islam. Jakarta: Kalam Milia. 1990.
Sasono, Adi et. al. Solusi Islam Atas Problematika Umat; Ekonomi, Pendidikan dan Dakwah. Jakatra: Gema Insani Press, 1998.
Sindhunata. Menggagas Paradigma Baru Pendidikan. Jogjakarta: PT. Kanisius, 2000.
Siradj, Sa’id Aqiel. “Khazanah Pemikiran Islam dan Peradaban Modern” dalam Pesantren Masa Depan; Wacana Pemberdayaan dan Transformasi Pesantren. ed. Marzuki Wahid et. al. Bandung: Pustaka Hidayah, 1999.
Soebahar, Abd. Halim. Wawasan Baru Pendidikan Islam. Jakarta: Kalam Mulia, 2002.
Steenbrink, Karel A. Pesantren Madrasah Sekolah. Jakarta: LP3ES, 1989.
Suharto, Babun. Dari Pesantren Untuk Umat; Reinvenring Eksistensi Pesantren di Era Globalisasi. Surabaya: Imtiyaz, 2011.
Tafsir, Ahmad. Ilmu Pendidikan Dalam Perspektif Islam. Bandung: Remaja Rosda Karya, 2010. Cet. IX.
Tim Pengembangan Ilmu Pendidikan FIP-UPI. Ilmu Dan Aplikasi Pendidikan Bagian IV; Pendidikan Lintas Bidang. Bandung: Imperial Bhakti Utama, 2007.
Tim Penyusun. Modernisasi Pesantren. Jakarta: Depag RI, 2007.
_____. Pedoman Pondok Pesantren. Jakarta: Depag RI, 2003.
_____. Pedoman Supervisi Pondok Pesantren Salafiyah. Jakarta: Depag RI, 2002.
_____. Pengembangan Metodologi Pembelajaran di Salafiyah. Jakarta: Depag RI, 2002.
_____. Petunjuk Teknis Pondok Pesantren. Jakarta: Depag RI, 2003.
_____. Standarisasi Pengajaran Agama Di Pondok Pesantren,. Jakarta: Departemen Agama RI, 1985.
_____. Visi, Misi, Strategi Dan Program Ditpekapontren. Jakarta: Depag RI, 2003.
Tim Redaksi Fokus Media. Undang-Undang Sistem Pendidikan Nasional No. 20 Tahun 2003. Bandung: Fokus Media, 2006.
Ushuluddin, Win. Sistesis Pendidikan islam Asia-Afrika. Yogyakarta: Paradigma, 2002.
Zuhairini dkk. Metode Khusus Pendidikan Agama. Surabaya: Usaha Nasional, 2002.
Published
2017-04-08
How to Cite
Zamroji, M. (2017, April 8). Modernisasi Sistem Pendidikan Pondok Pesantren. Muróbbî: Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(1), 33-63. Retrieved from http://jurnal.iaibafa.ac.id/index.php/murobbi/article/view/93