ANALISIS ISI BUKU SISWA BAHASA ARAB MADRASAH TSANAWIYAH KURIKULUM 2013

  • Nunung Kurniawati UIN RADEN INTAN LAMPUNG
Keywords: Keywords: textbooks, learning Arabic for non-native speakers

Abstract

Learning materials are one element of learning and this is the task of getting teachers' attention so that students can learn the things required in achieving learning goals. This study aims to find the compatibility of the textbook with the theory of the drafting of books to learn Arabic for non-native speakers. This study uses a content analysis method that is a research method used to draw conclusions that can be re-examined based on facts by paying attention to the empirically oriented context of interpretation and explanation of the true symptoms and the purpose of the prediction .from the previous statements the results showed: 1) In the preparation of the book, the degree of compatibility reached 20%; 2) In the normative aspect of cognitive and cultural content, the degree of compatibility reached 91%. 3) In terms of language skills, the degree of compatibility reached 84%. 4) On the vocabulary side, the score reached 91%. 5) On the side of grammatical structures, the degree of compatibility reached 89%. 7) In terms of learning mode, the degree of compatibility reached 92%. 8) In the book output side, the degree of compatibility reached 75.%. 9) In general aspects, the degree of compatibility reached 81%. 10) In the material accompanying the book, the degree ofcompatibility reached 50%.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alfarisi, M. Zaka Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab, Bandung: PT Remaja
Rosdakarya, 2011.
Arifin, Syamsul dan Adi Kusrianto, Sukses Menulis Buku Ajar dan Referensi : Teknik
dan Strategi Menjadikan Tulisan Anda Layak Diterbitkan, Jakarta : PT
Grasindo, 2009.
Arifin, Zainal Penelitian Pendidikan : Metode dan Paradigma Baru PT Remaja Rosdakarya, 2018.
Mumpuni, Atikah Integrasi Nilai Karakter dalam Buku Pelajaran: Analisis Konten Buku Teks Kurikulum 2013, Yogyakarta: Deepublish, 2018.
Daryanto, Pendekatan Pembelajaran Saintifik Kurikulum 2013, Yogyakarta: GAVA MEDIA, 2014.
Darsono-T. Ibrahim, Fasih Berbahasa Arab 1, Solo: PT. Tiga Serangkai Pustaka Mandiri, 2009.
Eriyanto, Analisis Isi Pengantar Metodologi untuk Penelitian Ilmu Komunikasi dan
Ilmu-ilmu Sosial Lainnya,Jakarta : PT Fajar Interpratama Mandiri,2011.
Hermawan, Acep Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab, Bandung: PT Remaja
Rosdakarya, 2011.
Maryani, Ika Laila Fatmawati, Pendekatan Scientific Dalam Pembelajaran Di Sekolah Dasar: Teori dan Praktik, Yoyakarta: DEEPUBLISH, 2012.
Ma’arif, M. Syamsul Perbandingan Kualitas Buku Teks Bahasa Arab Tingkat Madrasah Tsanawiyah, (Jurnal Pendidikan Islam :: Volume IV, Nomor 1, Juni 2015/1436).
Ediyani, Muhammad, Analisis Materi Pembelajaran Bahasa Arab Pada Buku AL-LUGHAH AL-‘ARABIYAH AL-MU’ÂSHIRAH Dengan Pendekatan Asas Pengembangan Materi, Al Mahara Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, Vol.2,No.1, Juni 2016/1437.
Muslich, Masnur Textbook Writing: Dasar-Dasar Pemahaman, Penulisan dan Pemakaian Buku Teks, Yogyakarta: Ar-ruzz Media, 2010.
Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Nomor 11 Tahun 2005 tentang Buku Teks
Pelajaran
Muttaqin, Zaenal dkk, Buku Siswa Bahasa Arab Pendekatan Saintifik Kurikulum 2013 Madrasah Tsanawiyah Kelas VII,Kementerian Agama 2014.
Zed, Mestika Metodologi Penelitian Kepustakaan,Jakarta ; Yayasan Pustaka Obor
Indonesia, 2014.
Zulhannan, Teknik Pembelajaran Bahasa Arab Interaktif, Jakarta:PT Raja Grafindo
Persada, 2015.
الدكتور موفق عبد الله القصيري "اشتراطات مقترحة لاعداد الكتاب التعليمي في اللغة العربية كلغة أجنبية" كولالمبور – ماليزيا
عبد الرحمن بن إبراهيم الفوزان"إعداد مواد تعليم اللغة العربية لغير الناطقين بـها" 1428 هـ
محمد علي الخولي " تقييم الكتاب الاساسي لتعليم اللغة لغير الناطقين بها" المملكة العربية السعودية جامعة أم القرى معهد البحوث العلمية وإحياء التراث الإسلامى مركز البحوث التربوية النفسية مكة المكرمة
Published
2019-12-14
How to Cite
Kurniawati, N. (2019). ANALISIS ISI BUKU SISWA BAHASA ARAB MADRASAH TSANAWIYAH KURIKULUM 2013. Muróbbî: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(2), 219-240. Retrieved from http://jurnal.iaibafa.ac.id/index.php/murobbi/article/view/212
Section
Artikel