Between Code and Comprehension: Synchronising Bruner's Learning Model with Classical Islamic Learning

Authors

  • Muhammad Syihabul Ihsan Al Haqiqy UIN Maulana Malik Ibrahim Malang
  • Rahmah Fadhilah Agustina UIN Maulana Malik Ibrahim Malang
  • Nurul Huda UIN Maulana Malik Ibrahim Malang

Keywords:

Bruner Learning Model, Comprehension, Code, Classical Islamic Text

Abstract

ABSTRACT

Bruner's theory provides a framework for pesantren to introduce a more adaptive and flexible approach to processing information in classical islamic text learning. this study aims to describe the concept of bruner's learning model with three representative modes: enactive, iconic, and symbolic in classical islamic text learning. this research uses a qualitative approach of literature study type, data collection techniques with document analysis, primary data sources come from journals, books and other literature studies in accordance with the theme of the research discussed. data analysis techniques using the miles, huberman, and sadana model: data condensation, data presentation, and data verification, as stages used to analyze the data obtained. the results of this study indicate that bruner's learning model can be integrated with classical islamic text learning through several stages, namely 1) enactive, students perform real actions in the form of reading the reading text in classical islamic text directly guided and corrected directly by the teacher, by interacting directly both with the text and with the teacher. 2) iconic, at this stage the students try to understand the content and meaning of the reading of the classical islamic text through a visual process, namely transforming understanding in the form of a scheme in the form of a concept map related to understanding the contents of the classical islamic text learning which can better understand the students in understanding the concepts in the book. 3) symbolic, at this stage the students encode symbols that aim to understand the students to understand each position and meaning as well as marji' (initial reference) sentences in the contents of the classical islamic text.

Keywords: Bruner Learning Model, Comprehension, Code, Classical Islamic Text.

 

ABSTRAK

Teori Bruner memberikan kerangka bagi pesantren untuk memperkenalkan pendekatan yang lebih adaptif dan fleksibel untuk memproses informasi dalam mengkaji kitab kuning. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan konsep model belajar Bruner dengan tiga mode representatif: enaktif, ikonik, dan simbolik pada pembelajaran kitab kuning. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif jenis studi pustaka, teknik pegumpulan data dengan analisis dokumen,  sumber data primer berasal dari jurnal, buku dan kajian literatur lain yang sesuai dengan tema penelitian yang dibahas. Teknik analisis data menggunakan model Miles, Huberman, dan Sadana: kondensasi data, penyajian data, dan verifikasi data, sebagai tahapan yang digunakan untuk menganalisis data yang diperoleh. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa pembelajaran model Bruner dapat diintegrasikan dengan pembelajaran kitab kuning melalui beberapa tahap yaitu 1) Enaktif, santri melakukan tindakan nyata berupa membaca teks bacaan dalam kitab kuning secara langsung dengan dibimbing dan dikoreksi langsung oleh guru, dengan berinteraksi langsung baik dengan teks maupun dengan guru. 2) Ikonik, pada tahap ini santri  berupaya memahami isi dan maksud dari bacaan kitab kuning melalui proses visual yaitu mentranformasi pemahaman dalam bentuk skema berupa peta konsep terkait pemahaman isi kitab kuning yang mana lebih dapat memahamkan santri dalam memahami konsep-konsep yang ada di dalam kitab. 3) Simbolik, pada tahap ini santri memberi pengkodean simbol yang bertujuan memahamkan santri untuk memahami setiap kedudukan dan makna maupun marji’ (rujukan awal) kalimat pada isi teks kitab kuning.

Kata Kunci: Model Belajar Bruner, Pemahaman, Kode, Kitab Kuning

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Published

2025-02-14

How to Cite

Al Haqiqy, M. S. I., Agustina, R. F., & Huda, N. (2025). Between Code and Comprehension: Synchronising Bruner’s Learning Model with Classical Islamic Learning. ARABIA: Jurnal Ilmu Bahasa Arab, 3(01), 155–179. Retrieved from https://jurnal.iaibafa.ac.id/index.php/Arabia/article/view/3464