KONSEP KESEIMBANGAN RANAH PENDIDIKAN DALAM KITAB TA’LIM MUTA’ALLIM

(Telaah Taksonomi Benjamin S. Bloom)

Authors

  • Salis Irvan Fuadi Universitas Sains Al-Qur’an Wonosobo Indonesia
  • Robingun Suyud El Syam Universitas Sains Al-Qur’an Wonosobo Indonesia
  • Ngatoillah Linaja Universitas Sains Al-qur’an, Wonosobo, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.52431/tafaqquh.v10i2.1073

Keywords:

balance, education field, ta'lim muta'allim

Abstract

Abstract: Educational style that tends to be formalistic and only concerned with academic achievement, it is necessary to balance the cognitive, affective and psychomotor domains. With a research literature approach, it is found that the concept of education in the book of ta'lim muta'allim is actually a building of the concept of character education, which in the book covers at least three aspects, including character education to Allah, to fellow creatures and to oneself. This concept is in line with the cognitive, affective and psychomotor domains, where all three must be carried out in a balanced manner.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Al Bakri, S. (2015). Kifâyah al-Atqiyâ wa Minhâj al-Ashfiyâ. Beirut: Dar al-Kutub al-‘Ilmiyah.

Al Bukh?r?, M. (2006). ?a??? al-Bukh?r? (Vol. VI). Beirut: Dar al-Fikr.

Al Zarnuji, I. (2008). Pedoman Belajar Bagi Penuntut Ilmu Secara Islami. Surabaya: Menara Suci.

Amin, M. (2015). Pendidikan Karakter Anak Bangsa. Yogyakarta: Calpulis.

Ayyub, H. (2005). Etika Islam Menuju Kehidupan Hakiki. Bandung: Trigenda Karya.

Basuki, & Ulum, M. (2007). Pengantar Ilmu Pendidikan Islam. Ponorogo: STAIN Po Press.

Degeng, N. (2013). Ilmu Pembelajaran: Klasifikasi Variabel untuk Pengembangan Teori dan Penelitian. Bandung: Kalam Hidup.

Enghof, H. (2009). What is Taxonomy? Soil Organisms, 81(3), 441-451.

Gunawan, H. (2012). Pendidikan Karakter Konsep dan Implementasi. Bandung: Alfabeta.

Hasan, S. (2013). Rahasia Sunnah (Menyingkap Hikmah Berharga dari Sunnah Nabi Muhammad). Surakarta: Al-Qudwah.

Huda, M. (2013). Model-model Pengajaran dan Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Ismail, I. (2013). Syarh ta’lim al Muta’allim ‘ala thariqa ta’allum. Surabaya: Al Hidayah.

Khalid, N. (2004). Tarbiyah Rasulullah. Jakarta: Gema Insani.

Khazin, M. (2012). Konsep Jihad dan Aplikasinya. Surabaya: IAIN SA Press.

Magdalena dkk, I. (2020). Tiga Ranah Taksonomi Bloom Dalam Pendidikan. Jurnal Edukasi dan Sains, 2(1), 132-139.

Moleong, L. (2010). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosydakarya.

RI, K. (2019). Al-Qur'an dan Terjemahnya. Jakarta: Lembaga Pentashihan Mushaf Al-Qur'an.

Salim, S. (2008). Hakikat Tawadhu’ dan Sombong. Jakarta: Pustaka Syafii.

Sugiarto. (2012, Juli 13). Kenakalan Remaja di Indonesia Sudah Sangat Parah. Dipetik Januari 12, 2021, dari http://www.suaramerdeka.com/

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Surakhmad, W. (2013). Pengantar Penelitian Ilmiah. Bandung: Tarsito.

Zuchdi, D. (2013). Pendidikan Karakter (Konsep Dasar dan Implementasi Di Perguruan Tinggi). Yogyakarta: UNY Press.

Downloads

Published

2022-12-01

How to Cite

Fuadi, S. I., El Syam, R. S. ., & Linaja, N. . (2022). KONSEP KESEIMBANGAN RANAH PENDIDIKAN DALAM KITAB TA’LIM MUTA’ALLIM: (Telaah Taksonomi Benjamin S. Bloom). Tafáqquh: Jurnal Penelitian Dan Kajian Keislaman, 10(2), 239–254. https://doi.org/10.52431/tafaqquh.v10i2.1073

Issue

Section

Article