Analisis Peran Implementasi Manajemen Pembiayaan Melalui Pengelolaan Dana Pendidikan Di SD Muhammadiyah Karangharjo
Abstract
ABSTRAK
Permasalahan utama dalam pengelolaan pembiayaan pendidikan adalah kemampuan lembaga dalam merencanakan, mengatur, melaksanakan, dan mengawasi pembiayaan sehingga sekolah/madrasah dapat berjalan sesuai sistem dan menghasilkan lulusan yang kompeten.Penelitian ini bertujuan untuk mengamati secara langsung implementasi pengelolaan pembiayaan pendidikan di SD Muhammadiyah Karangharjo. Fokus utamanya adalah memberikan gambaran tentang proses perencanaan pembiayaan pendidikan (budgeting), pelaksanaan pembiayaan pendidikan (actuating), dan monitoring pembiayaan pendidikan (controlling). Metode penelitian yang digunakan adalah penelitian lapangan dengan pendekatan kualitatif—informasi yang dikumpulkan melalui wawancara, observasi, dokumentasi, dan triangulasi. Validitas data diuji dengan mempertimbangkan kepercayaan, transferabilitas, keandalan, dan konfirmasi. Analisis data meliputi pengumpulan, pengurangan, penyajian, dan verifikasi data. Penelitian dilakukan di SD Muhammadiyah Karangharjo. Dalam penelitian ini menghasilkan temuan bahwa perencanaan pembiayaan pendidikan menghasilkan efisiensi anggaran dan memenuhi kebutuhan siswa, sedangkan pelaksanaan pembiayaan pendidikan membutuhkan organisasi yang cermat dengan memanfaatkan sumber daya yang tersedia.
Kata Kunci: Manajemen Pembiayaan, Kualitas Pendidikan, Peningkatan Kualitas.
ABSTRACT
The main problem in managing education financing is the institution's ability to plan, organize, implement and supervise financing so that schools/madrasas can run according to the system and produce competent graduates. This research aims to directly observe the implementation of education financing management at SD Muhammadiyah Karangharjo. The main focus is to provide an overview of the process of planning education financing (budgeting), implementing education financing (actuating), and monitoring education financing (controlling). The research method used is field research with a qualitative approach—information collected through interviews, observation, documentation and triangulation. The validity of the data is tested by considering trustworthiness, transferability, reliability and confirmability. Data analysis includes collecting, reducing, presenting and verifying data. The research was conducted at SD Muhammadiyah Karangharjo. This research found that education financing planning produces budget efficiency and meets student needs, while the implementation of education financing requires careful organization by utilizing available resources.
Keywords: Financing Management, Education Quality, Quality Improvement.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Abdul Hamid Haji Harahap, Sedya Santosa , Nurul Hidayanty
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Manajeria have CC-BY-SA or an equivalent license as the optimal license for the publication, distribution, use, and reuse of scholarly work.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.