STRATEGI KEPEMIMPINAN KEPALA SEKOLAH DALAM MENINGKATKAN KEPUASAN PELANGGAN DI SD ISLAM ROUSHON FIKR JOMBANG
Keywords:
kepemimpinan kepala sekolah, kepuasan pelangganAbstract
ABSTRAK
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui dan mendeskripsikan tentang strategi kepemimpinan kepala sekolah dalam meningkatkan kepuasan pelanggan di SD Islam Roushon Fikr Jombang. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode kualitatif fenomenologi untuk mengetahui peran kepala sekolah dalam meningkatkan kepuasan pelanggan. Teknik pengumpulan data menggunakan teknik dokumentasi, observasi, dan wawancara, dengan mewawancarai kepala sekolah, waka kesiswaan, waka kesiswaan, dan 1 wali murid. Hasil yang ditemukan dalam penelitian ini bahwa strategi kepemimpinan kepala sekolah dalam meningkatkan kepuasan pelanggan di SD Islam Roushon Fikr Jombang. cukup baik, artinya kepala sekolah bertanggung jawab menjalankan tugas dan fungsinya dalam meningkatkan kepuasan pelanggan. Peran yang dilakukan kepala sekolah dalam meningkatkan kepuasan pelanggan adalah dengan membuat programprogram pelayanan yang dikhususkan untuk meningkatkan kepuasan pelanggan, menyediakan fasilitas sarana prasarana, kepala sekolah berupaya mengikut sertakan para ustadzah maupun karyawan untuk mengikuti kegiatan pelatihan dan pembinaan maupun pelatihan administrasi untuk staf serta kepala sekolah mengupayan keterjalinan hubungan kekeluargaan antara pihak sekolah dengan wali murid.
Kata kunci: kepemimpinan kepala sekolah, kepuasan pelanggan
ABSTRACT
This research aims to find out and describe the principal's leadership strategy in increasing customer satisfaction at Roushon Fikr Islamic Elementary School, Jombang. The method used in this research is a qualitative phenomenological method to determine the role of school principals in increasing customer satisfaction. Data collection techniques used documentation, observation and interview techniques, by interviewing the principal, head of student affairs, head of student affairs and 1 student guardian. The results found in this research are that the principal's leadership strategy increases customer satisfaction at Roushon Fikr Islamic Elementary School, Jombang. quite good, meaning that the principal is responsible for carrying out his duties and functions in increasing customer satisfaction. The role played by the school principal in increasing customer satisfaction is by creating service programs specifically to increase customer satisfaction, providing infrastructure and facilities, the school principal tries to involve the ustadzah and employees to take part in training and coaching activities as well as administrative training for staff and the school principal makes efforts the establishment of a family relationship between the school and the student's parents.
Keywords: principal leadership, customer satisfaction
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Manajeria: Jurnal Ilmu Manajemen Pendidikan
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Manajeria have CC-BY-SA or an equivalent license as the optimal license for the publication, distribution, use, and reuse of scholarly work.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.