KONSTRUKSI KURIKULUM ISLAM DALAM PERSPEKTIF FILSAFAT PENDIDIKAN ISLAM
DOI:
https://doi.org/10.52431/tafaqquh.v10i1.622Keywords:
Philosophy, Islamic Education, CuriculumAbstract
Abstract: Islamic education curriculum is an activity that includes philosophy (thoughts) various detailed student activity plans in the form of forms of educational material, suggestions for teaching and learning strategies and things that include activities aimed at achieving the desired goals with reference to values. Islamic teachings. The Islamic education curriculum must highlight religion and morals in its various purposes. The content and scope of the Islamic education curriculum is comprehensive which reflects the spirit of Islamic thought and teachings that are universal and reach all aspects of life, both intellectual, psychological, social and spiritual, having a relative balance in the environment. in its scientific content, both the Shari'a sciences, the science of reason and language and the arts, includes all the subject matter needed by students, both religious and worldly. The Islamic education curriculum must be based on religious, philosophical, social, and psychological foundations. The contents of the Islamic education curriculum are mostly in the form of religious sciences such as the knowledge of the Qur'an, Hadith, Fiqh and Sufism in addition to not forgetting the sciences of the world.
Downloads
References
Agus Nur Qowim, “Metode Pendidikan Islam Perspektif Al-Qur’an,” IQ (Ilmu Al-qur’an): Jurnal Pendidikan Islam 3, no. 01 (2020): 35–58.
Ahmad Syamsu Rizal, “Filsafat Pendidikan Islam Islami,” Jurnal Pendidikan Agama Islam - Ta’lim, 2014.
Syar’i, Ahmad. Filsafat Pendidikan Islam, Kalimantan Tengah : CV Nrasi Nara, 2020.
Almuzani, “Urgensi Filsafat Pendidikan Dan Hubungannya Terhadap Pengembangan Kurikulum 2013.”
Bainar, “Pandangan Filsafat Pendidikan Islam Terhadap Kurikulum,” Paper Knowledge . Toward a Media History of Documents 16, no. 2 (2019).
Dahri, Hi,. Halek, “Kurikulum 2013 Dalam Perspektif Filosafi,” Jurnal Georafflesia?: Artikel Ilmiah Pendidikan Geografi 3, no. 2 (2019): 1.
Dewi Zainul Alfi, “Studi Kebijakan Tentang Kurikulum Pengembangan Muatan Lokal,” Rabbani: Jurnal Pendidikan Agama Islam 2, no. 1 (2021
Eman Supriatna, “Islam Dan Kebudayaan (Tinjauan Penetrasi Budaya Antara Ajaran Islam Dan Budaya Lokal/Daerah),” Jurnal Soshum Insentif 2, no. 2 (2019): 282–287
Farid Hasyim, “Kurikulum Pendidikan Agama Islam”, Malang :Madani, 2015, 4
Farid Naya, “Membincang Qiyas Sebagai Metode Penetapan Hukum Islam,” Jurnal Syariah dan ekonomi Islam 11, no. 1 (2015): 175–177.
Gatot Kaca, “Filsafat Dalam Kurikulum Pendidikan Islam,” Jurnal Manthiq V, no. 1 (2020): 32–44.
Haris Hermawan, “Filsafat Pendidikan Islam”, Jakarta Pusat : Direktorat jenderal Pendidikan Islam, 2009.
Rahmat Hidayat, Henni syafriana Nasution, “Filsafat Pendidikan Islam Membangun Konsep Dasar Pendidikan Islam”, Medan: LPPI, 2016.
Stai Miftahul Ulum, “Implementasi Materi Standar Kecakapan Ubudiyah Dan Akhlakul Karimah (Skua) Dalam Membentuk Spiritual Quotient Peserta Didik” 4, no. 1 (2019): 108–123.
Yunus Abu Bakar, “Filsafat Pendidikan Islam (Yunus Abu Bakar),” Inspiratif Pendidikan 6, no. 2 (2017):
Zakaria Syafi’ie, “Ijma Sebagai Sumber Hukum Islam (Kajian Tentang Kehujjahan Ijma Dan Pengingkarannya),” Al-Qalam 67, no. 13 (1997): 28–36.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 AHMAD CHAFIDUT TAMAM, M YUNUS ABU BAKAR
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Pemberitahuan Hak Cipta
- Seluruh materi yang terdapat dalam situs ini dilindungi oleh undang-undang. Dilarang mengutip sebagian atau seluruh isi situs web ini untuk keperluan komersil tanpa persetujuan dewan penyunting jurnal ini.
- Apabila anda menemukan satu atau beberapa artikel yang terdapat dalam Tafaqquh: Jurnal penelitian dan kajian Keislaman yang melanggar atau berpotensi melanggar hak cipta yang anda miliki, silahkan laporkan kepada kami, melalui email pada CONTACT.
- Aspek legal formal terhadap akses setiap informasi dan artikel yang tercantum dalam situs jurnal ini mengacu pada ketentuan lisensi Creative Commons Attribution-ShareAlike (CC BY-SA).
- Semua Informasi yang terdapat di Tafaqquh: Jurnal penelitian dan kajian Keislaman bersifat akademik. Tafaqquh: Jurnal penelitian dan kajian Keislaman tidak bertanggung jawab terhadap kerugian yang terjadi karana penyalah gunaan informasi dari situs ini.