Metode Pengajaran Nahwu Shorof; ber-Kaca dari Pengalaman Pesantren
DOI:
https://doi.org/10.52431/tafaqquh.v1i1.7Keywords:
Teaching Methods, Nahwu, ShorofAbstract
Shorof nahwu science teaching methods that can not be separated from the traditional system while the system is a departure from the traditional pattern of teaching is very simple and in the first onset, is teaching sorogan, bandongan and wetonan in studying religious books written by the scholars of the medieval era and the book these books are known term yellow book. Nahwu is Tata-Arabic (Arabic Grammar), whereas according lughot Shorof or etymology is changing, being according to the origin of the term is changing the shape of the other forms to achieve the desired meaning that can only be achieved with the change. Shorof nahwu science teaching methods can not be separated from the traditional system, which departs from the pattern of teaching is very simple and in the first onset, is teaching sorogan, bandongan and wetonan. In addition, Drs. H. M Sulthon Masyhud, M Pd added in addition to the usual method sorogan, bandongan and wetonan he added the rote method, and some are using musyawaroh method
Downloads
References
Al-Jurumi, Syekh Ibn. Takrirot Al-Jurumiyyah Fiilminnahhu. Kediri: Madrasah Hidayatul Mubtadiien Lirboyo.
Anwar, Moch. Ilmu Sharaf Terjemah Matan Kailani dan Nazham Al-Maqsud.
Bandung: Sinar Baru Algensindo Offset, 2000.
Basyiruddin, Usman. Metodologi Pembelajaran Agama Islam. Jakarta: Ciputat pres, 2002.
Departemen Agama RI. Pola Pembelejaran Di Pesantren. Jakarta: ttp., 2003. Ghazali, M. Bahri, Pesantren Berwawasan Lingkungan. Jakarta: CV. Prasasti,
2003.
Halim, Abdul. Metodologi Pembelajaran Agama Islam. Jakarta; Cipta Pres, 2002.
Muhammad, Abubakar. Ilmu Nahwu Teori Mudah Untuk Menguasai Ahasa Arab. Surabaya: prima Computer, 1996.
Musthofa, Misbah. Al-Imrithy Gramatika Arab. Bangilan Tuban: Al-Balagh. Masyhud, M. Sulthon dan Moh. Khusnurdilo. Manajemen Pondok Pesantren.
Jakarta: Diva Pustaka, 2003.
Nawawi, Imam Al-Bantani. Nasoikhul Ibad. Bandung; Irsyad Baitus Salam, 2005.
Purwanto, Ngalim. Prinsip-Prinsip Dan Teknik Evaluasi. Bandung; PT. Remaja Rosda Karya, 2002.
Qomar, Mujamil. Pesantren Dan Transformasi Metodologi Menuju Demokrasi Instisusi. Jakarta: Erlangga 2002.
Sanjaya, Wira. Setrategi Pembelajaran Berorientasi Setandar Proses Pendidikan. Jakarta: Pernanda Group, 2007.
Syarifuddin, Syekh Al-Imrithy. Takrirot Al-Imrithy. Kediri; Madrasah Hidayatul Mubtadi'in Lerboyo Kediri.
Sudjana, Nana. Dasar-Dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru Agensindo Ofset, 2004.
Syarifuddin, Syekh Al-Imrithy. Takrirot Al-Imrithy. Kediri Madrasah Hidayatul Mubtadi'in.
Suismanto. Menelusuri Jejak Pesantren. Yogyakarta: Alief Press, 2004. Syalhub, Fuad Asy. Guruku Muhammad. Jakarta: Gema Insani, 2006.
Siradj, Sa’id Aqiel, Pesantren Masa Depan. Bandung: Pustaka Hidayah, 1999. Zarnuji, Syekh, Ta'limul Muta'alim, (Haromain).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Pemberitahuan Hak Cipta
- Seluruh materi yang terdapat dalam situs ini dilindungi oleh undang-undang. Dilarang mengutip sebagian atau seluruh isi situs web ini untuk keperluan komersil tanpa persetujuan dewan penyunting jurnal ini.
- Apabila anda menemukan satu atau beberapa artikel yang terdapat dalam Tafaqquh: Jurnal penelitian dan kajian Keislaman yang melanggar atau berpotensi melanggar hak cipta yang anda miliki, silahkan laporkan kepada kami, melalui email pada CONTACT.
- Aspek legal formal terhadap akses setiap informasi dan artikel yang tercantum dalam situs jurnal ini mengacu pada ketentuan lisensi Creative Commons Attribution-ShareAlike (CC BY-SA).
- Semua Informasi yang terdapat di Tafaqquh: Jurnal penelitian dan kajian Keislaman bersifat akademik. Tafaqquh: Jurnal penelitian dan kajian Keislaman tidak bertanggung jawab terhadap kerugian yang terjadi karana penyalah gunaan informasi dari situs ini.