STRATEGI KOMUNIKASI PUBLIK DALAM MENINGKATKAN CITRA SEKOLAH

Authors

  • Fathor Rosi STAI Nurul Huda Kapongan Situbondo
  • Agus Nu’man STAI Nurul Huda Kapongan Situbondo
  • Sandiko Sandiko STAI Nurul Huda Kapongan Situbondo
  • Fathor Rozi Universitas Nurul Jadid

DOI:

https://doi.org/10.52431/murobbi.v6i1.847

Keywords:

Public Communication, School Image

Abstract

This study examines public communication strategies to improve the school's image so that people believe and are interested in sending their children to the institution. This study uses a descriptive qualitative approach. The type of research is a case study with the research location being at SMP Nurul Huda Peleyan Kapongan Situbondo. Data collection techniques were carried out by observation and in-depth interviews and then analyzed through the stages of data reduction, data presentation, and data verification. The results of the research obtained are that the implementation of public communication at SMP Nurul Huda Peleyan Kapongan Situbondo is carried out by preparing a layered strategy which is then realized by conducting internal and external communication (publication to the wider community through print media and social media). The implication is that the public relations of educational institutions must establish communication and cooperation with internal and external parties so that school publications can be realized optimally.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afnan, Dikhorir. “Fungsi Humas Desa Sebagai Pengelola Informasi Di Era Keterbukaan Informasi Publik.” Jurnal Soshum Insentif 2, no. 2 (2019): 153–63. https://doi.org/10.36787/jsi.v2i2.135.

Ahmad, Masduki. “Manajemen Hubungan Sekolah Masyarakat Dalam Meningkatkan Citra Sekolah Di Masa Pandemi Covid-19.” IMProvement 8, no. 2 (2021): 55–71.

Alipi, Alipi. “Komunikasi Eksternal Efektif Sebagai Kunci Keberhasilan Hubungan Masyarakat.” Ibriez?: Jurnal Kependidikan Dasar Islam Berbasis Sains 4, no. 1 (2019): 21–30. https://doi.org/10.21154/ibriez.v4i1.59.

Amalia, Dian Putri. “Majalah Yournaler.” In Wawancara Ketua Redaksi Yournaler, 2, 2022.

Arifah, Nur. “Manajemen Perubahan Dalam Mewujudkan Madrasah Berprestasi.” Murobbi: Jurnal Ilmu Pendidikan 4, no. 1 (2020): 58–70. http://observatorio.epacartagena.gov.co/wp-content/uploads/2017/08/metodologia-de-la-investigacion-sexta-edicion.compressed.pdf.

Arifin, Zainur. “Paradigma Studi Manajemen Berbasis Madrasah Dan Guru Profesional.” Murobbi: Jurnal Ilmu Pendidikan 4, no. 1 (2020): 122–50.

Asyifa, Nanda. “Implementasi Komunikasi Internal Dalam Membangun Loyalitas Karyawan.” Wacana XV, no. 1 (2018): 1–23.

Diana, Eka, Hiflatus Sunnah, and Sri Wahyuni Khoiriyah. “Analisis Efektivitas Kepemimpinan Virtual Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Motivasi Kerja Guru Sekolah Menengah Atas.” Murobbi: Jurnal Ilmu Pendidikan 5, no. 2 (2021): 237–56.

Elyus, Dinda Septian, and Muhamad Soleh. “Strategi Humas Dalam Meningkatkan Citra Sekolah Di Era Pendemi Covid 19.” Jurnal Inspirasi Manajemen Pendidikan 09, no. 02 (2021): 281–89.

Fachri, Moh., and Laily Imzaqiyah. “Konsep Marketing Dalam Meningkatkan Minat Input Di Lembaga Pendidikan Islam.” MANAGERE?: Indonesian Journal of Educational Management 01, no. 01 (2019): 76–85.

Farida, Nugrahani. Metode Penelitian Kualitatif Dalam Penelitian Pendidikan Bahasa. ??????. Vol. 1, 2014.

Faridah, Siti. “Strategi Hubungan Masyarakat (HUMAS) Dalam Meningkatkan Citra Publik Lembaga Pendidikan Pada Masa Pandemic Covid-19.” Edusiana?: Jurnal Manajemen Dan Pendidikan Islam 7, no. 02 (2020): 129–39.

Guzman, Kurniawan Candra, and Nina Oktarina. “Strategi Komunikasi Eksternal Untuk Menunjang Citra Lembaga.” Economic Education Analysis Journal 7, no. 1 (2018): xxvii–xxviii. https://doi.org/10.2307/j.ctvckq9v8.7.

Hadi, Sofyan. “Strategi Komunikasi Publik.” In Wawancara Waka Humas MA Negeri 2 Probolinggo, 2, 2022.

Londa, Jefry W. “PERAN PETUGAS HUMAS SEBAGAIKOMUNIKATOR PEMBANGUNAN (Studi Di Bagian Humas Kantor Pemerintah Kabupaten Minahasa Selatan).” Acta Diurna III, no. 2 (2014): 16.

Maharani, Dewi. “Perancangan Sistem Informasi Akademik Berbasis Web Pada Sekolah Islam Modern Amanah.” Jurnal Manajemen Informatika Dan Teknik Komputer 2, no. 1 (2017): 27–32. https://doi.org/10.31227/osf.io/r9szc.

Mahfuzhah, Hannah, and Anshari Anshari. “Media Publikasi Humas Dalam Pendidikan.” Al-Tanzim?: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam 2, no. 2 (2018): 137–49. https://doi.org/10.33650/al-tanzim.v2i2.395.

Miles, Matthew B., A. Michael Huberman, and Johnny Saldana. Qualitative Data Analysis: A Methods Sourcebook, 3/E. Third. New York: SAGE Publications, 2013.

Mukhtar, Muhammad. “Pemasaran Dan Upaya Dalam Mempengaruhi Harapan Stakeholder Dalam Lembaga Pendidikan Islam.” Tarbawi?: Jurnal Pendidikan Islam 14, no. 2 (2017). https://doi.org/10.34001/tarbawi.v14i2.621.

Munif, Muhammad, Fathor Rozi, and Moh. Aminullah. “Inovasi Pengembangan Kurikulum Sekolah Berbasis Pesantren Dalam Meningkatkan Kepercayaan Masyarakat.” Manazhim 3, no. 2 (2021): 183–200. https://doi.org/10.36088/manazhim.v3i2.1286.

Murni. “Konsep Manajemen Humas Pada Lembaga Pendidikan Islam.” Jurnal Intelektualita 05, no. 01 (2017): 26–45.

Ningsih, Israyati Tresna, and Hengky Pramusinto. “Peran Humas Dalam Meningkatkan Citra Sekolah Di SMK YPE Sumpiuh Kab. Banyumas.” Economic Education Analysis Journal 6, no. 2 (2017): 408–20.

Pradita, Denny Hermawan, and Karwanto. “Pencitraan Sekolah Dalam Upaya Meningkatkan Minat Peserta Didik Baru (Studi Kasus Di SMA Muhammadiyah 2 Surabaya).” Inspirasi Manajemen Pendidikan 5, no. 1 (2017).

Priyono R., Ali, Ahmad Nur Ismail, Achmad Chomaidi Alwi, and Mochammad Fuad Habib. “Pengembangan Manajemen Kesiswaan Dalam Meningkatkan Minat Dan Bakat Siswa.” Muróbbî: Jurnal Ilmu Pendidikan 5, no. 2 (2021): 289–314.

Purnomo, Sutrimo. “Pengembangan Sasaran, Visi Dan Misi Hubungan Masyarakat Di Lembaga Pendidikan Berbasis Kepuasan Pelanggan.” Jurnal Kependidikan 3, no. 2 (2017): 52–69. https://doi.org/10.24090/jk.v3i2.899.

Rengkung, Cristian I. R., Gustaaf B. Tampi, and Very Y. Londa. “Komunikasi Publik Pemerintah Kota Manado Dalam Penanganan Covid-19.” Jurnal Administrasi Publik 7, no. 102 (2021): 26–36.

Rizky, Ayu, Mokhamad Zulfikar Lutfi, Rusma Indri Oktaviani, Septiani Eka Saputri, and Sunarni. “Strategi Pemasaran Sekolah Dengan Melibatkan Masyarakat Dalam Pelaksanaan Programkegiatan Humas.” Seminar Nasional - Jurusan Administrasi Pendidikan Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Malang, 2017, 13–20.

Surapati, Muhammad Untung, Anuar Rasyid, and Nurjanah. “Strategi Humas Dalam Mempromosikan Sekolah Menengah Kejuruan (SMK) Muhammadiyah 2 Pekanbaru.” Jurnal Ilmu Komunikasi 9, no. 3 (2020): 347–62.

Zamroni, Moh Rofiki, Fathor Rozi, Chusnul Muali, Imron Hamzah K, Taufiqul Majid, Dahlan Abdullah, et al. “E-Leadership in Education in Improving Teacher Competence in Industrial Revolution 4 . 0.” Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry (TOJQI) 12, no. 4 (2021): 1650–54.

Downloads

Published

2022-03-01

How to Cite

Rosi, F., Nu’man, A., Sandiko, S., & Rozi, F. (2022). STRATEGI KOMUNIKASI PUBLIK DALAM MENINGKATKAN CITRA SEKOLAH. Muróbbî: Jurnal Ilmu Pendidikan, 6(1), 158–171. https://doi.org/10.52431/murobbi.v6i1.847

Issue

Section

Artikel